Polsko – rosyjski projekt został zrealizowany dzięki grantowi prezydenckiemu, który pozyskała na te działania uczelnia w Rosji. Jego wiodącą ideą było międzykulturowe i międzypokoleniowe zbliżenie Polaków i Rosjan. Po ubiegłorocznej wizycie rektora PWSZ w Krośnie w Jekaterynburgu pomysł projektu nabrał tempa i właściwego kształtu. Państwowy Uniwersytet Pedagogiczny w Jekaterynburgu (będący głównym beneficjentem projektu) ogłosił na platformie internetowej ogólnorosyjski i ogólnopolski konkurs na najlepsze opowiadania dotyczące postaci, lub inicjatyw, które w pozytywny sposób wpłynęły na rozwój relacji rosyjsko-polskich. Efektem tego działania było wyłonienie blisko 40 uczestników – zwycięzców konkursu na najlepszy esej. Wszyscy oni zostali zaproszeni do udziału w tygodniowej letniej szkole organizowanej od 26.06 – 3.07 w stolicy Uralu – Jekaterynburgu.
W projekcie udział wzięli studenci z wielu miast Polski począwszy od Krosna, poprzez Warszawę, na Suwałkach skończywszy. Rosyjska grupa zaś składała się z uczestników, którzy dojechali z jeszcze odleglejszych zakątków, i przebyli trasę niejednokrotnie dłuższą niż ta, dzieląca Krosno i Jekaterynburg (Nowogród Wielki, Kuzbas, Ułan-Ude, Czyta). W ten sposób w niezwykle intensywnie zaprogramowanym pobycie spotkali się reprezentanci młodego pokolenia niemalże z całej Polski i Rosji.
Przez cały tydzień młodzież wraz z rosyjskimi opiekunami i wolontariuszami zwiedzała region, spotykała się z przedstawicielami administracji i biznesu różnych szczebli oraz odbywała naukowe i edukacyjne spotkania w dotyczące historii, kultury, komunikacji międzykulturowej oraz nauk przyrodniczych.
Z wielkim uznaniem o projekcie wypowiadał się obserwator tej inicjatywy, przybyły specjalnie do Jekaterynburga na tą okazję z Moskwy przedstawiciel moskiewskiej agendy Polsko-Rosyjskiego Centrum Dialogu i Porozumienia Dmitrij Gorodov.
W letniej szkole wzięli także udział prorektor do spraw studiów PWSZ w Krośnie dr Dominik Wróbel oraz dyrektor Instytutu Humanistycznego dr Bartosz Gołąbek, którzy odbyli szereg formalnych i nieformalnych spotkań prowadzących do wzmocnienia współpracy i rozszerzenia projektu. Koordynatorem letniej szkoły ze strony polskiej był dr Adam Nowakowski, a opiekunem grupy mgr Urszula Ożóg.
Niebawem będziemy publikowali relacje uczestników z tego wydarzenia.