Pytania jawne na maturze 2023 z języka polskiego

Komunikat dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej
z 1 września 2021 r. w sprawie
listy jawnych zadań w części
ustnej egzaminu maturalnego
z języka polskiego w roku 2023
Egzamin: Egzamin maturalny
Przedmiot: Język polski, część ustna
Termin egzaminu:
Termin główny – maj 2023 r.
Termin dodatkowy – czerwiec 2023 r.
Termin poprawkowy – sierpień 2023 r.
Data publikacji
dokumentu: 1 września 2021 r.
Komunikat w sprawie listy jawnych zadań w części ustnej egzaminu maturalnego z języka polskiego w 2023 r.

Na podstawie art. 9a ust. 2 pkt 10 lit. a tiret piąte ustawy z dnia 7 września 1991 r.
o systemie oświaty1 oraz § 6 ust. 2 rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 26 lutego
2021 r. w sprawie egzaminu maturalnego2 ogłaszam listę jawnych zadań w części ustnej
egzaminu maturalnego z języka polskiego obowiązującą w roku 2023.

Biblia

  1. Człowiek w relacji z Bogiem. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów
    Księgi Rodzaju. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  2. Jak człowiek może się zachować w obliczu cierpienia? Omów zagadnienie na podstawie
    znanych Ci fragmentów Księgi Hioba. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany
    kontekst.
  3. Postawa człowieka wobec Boga. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci
    fragmentów Księgi Hioba. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  4. Jakich odpowiedzi na pytanie o sens życia udziela literatura? Omów zagadnienie na
    podstawie znanych Ci fragmentów Księgi Hioba. W swojej odpowiedzi uwzględnij
    również wybrany kontekst.
  5. Motyw marności świata. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów
    Księgi Koheleta. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  6. Refleksje na temat sensu życia. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci
    fragmentów Księgi Koheleta. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  7. Obraz miłości w literaturze. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów
    Pieśni nad Pieśniami. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  8. Człowiek w relacji z Bogiem. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów
    Księgi Psalmów. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  9. Literacki obraz końca świata. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów
    Apokalipsy św. Jana. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  10. Apokaliptyczna wizja Sądu Ostatecznego jako motyw literacki. Omów zagadnienie na
    podstawie znanych Ci fragmentów Apokalipsy św. Jana. W swojej odpowiedzi
    uwzględnij również wybrany kontekst.
  11. Dobro i zło – ich pochodzenie i miejsce w świecie. Omów zagadnienie na podstawie
    znanych Ci fragmentów Biblii. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany
    kontekst.

Jan Parandowski, Mitologia

  1. Jaki obraz ludzkiego losu kreuje literatura? Omów zagadnienie na podstawie mitu
    o Syzyfie z Mitologii Jana Parandowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również
    wybrany kontekst.
  2. Motyw matczynej miłości. Omów zagadnienie na podstawie mitu o Demeter i Korze
    z Mitologii Jana Parandowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany
    kontekst.
  3. Rola Fatum w świecie starożytnym. Omów zagadnienie na podstawie mitu o rodzie
    Labdakidów z Mitologii Jana Parandowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również
    wybrany kontekst.
  4. Motyw labiryntu w literaturze. Omów zagadnienie na podstawie mitu o Tezeuszu
    i Ariadnie z Mitologii Jana Parandowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również
    wybrany kontekst.
  5. Jakie wizje zaświatów można odnaleźć w literaturze? Omów zagadnienie na podstawie
    Mitologii Jana Parandowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany
    kontekst.
  6. Mity jako metafory ludzkiego losu i działania. Omów zagadnienie na podstawie Mitologii
    Jana Parandowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  7. Dramat człowieka zmagającego się z przeciwnościami losu. Omów zagadnienie na
    podstawie mitu o Heraklesie z Mitologii Jana Parandowskiego. W swojej odpowiedzi
    uwzględnij również wybrany kontekst.
  8. Problematyka winy i kary. Omów zagadnienie na podstawie wybranego mitu z Mitologii
    Jana Parandowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  9. Jaki jest los dobroczyńców ludzkości? Omów zagadnienie na podstawie Mitologii Jana
    Parandowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
    Homer, Iliada (fragmenty)
  10. Konflikty jako źródło literackiego obrazu wojny. Omów zagadnienie na podstawie
    znanych Ci fragmentów Iliady Homera. W swojej odpowiedzi uwzględnij również
    wybrany kontekst.
  11. Cierpienie i heroizm jako dwa aspekty postawy człowieka w zmaganiu z losem. Omów
    zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Iliady Homera. W swojej odpowiedzi
    uwzględnij również wybrany kontekst.
  12. Troja jako symbol upadku świata. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci
    fragmentów Iliady Homera. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
    Homer, Odyseja (fragmenty)
  13. Ludzkie życie jako wędrówka. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów
    Odysei Homera. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  14. Motyw powrotu do rodzinnego domu i jego znaczenie w utworze. Omów zagadnienie na
    podstawie znanych Ci fragmentów Odysei Homera. W swojej odpowiedzi uwzględnij
    również wybrany kontekst.
  15. Człowiek i jego zmagania z przeznaczeniem. Omów zagadnienie na podstawie znanych
    Ci fragmentów Odysei Homera. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany
    kontekst.
    Komunikat w sprawie listy jawnych zadań w części ustnej egzaminu maturalnego z języka polskiego w 2023 r.

Sofokles, Antygona

  1. Motyw cierpienia po stracie bliskich. Omów zagadnienie na podstawie Antygony
    Sofoklesa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  2. Konflikt racji moralnych. Omów zagadnienie na podstawie Antygony Sofoklesa. W swojej
    odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  3. Jak literatura antyczna przedstawia tragizm ludzkiego losu? Omów zagadnienie na
    podstawie Antygony Sofoklesa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany
    kontekst.
    Legenda o świętym Aleksym (fragmenty)
  4. Motyw pięknego umierania i jego rola w średniowiecznej literaturze. Omów zagadnienie
    na podstawie znanych Ci fragmentów Legendy o świętym Aleksym. W swojej
    odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  5. Człowiek średniowieczny wobec spraw ostatecznych. Omów zagadnienie na podstawie
    znanych Ci fragmentów Legendy o świętym Aleksym. W swojej odpowiedzi uwzględnij
    również wybrany kontekst.
  6. Asceza jako wartość. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Legendy
    o świętym Aleksym. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
    Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią (fragmenty)
  7. Groza i komizm w obrazie śmierci. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci
    fragmentów Rozmowy Mistrza Polikarpa ze Śmiercią. W swojej odpowiedzi uwzględnij
    również wybrany kontekst.
  8. Średniowieczne kreacje obrazu społeczeństwa. Omów zagadnienie na podstawie
    znanych Ci fragmentów Rozmowy Mistrza Polikarpa ze Śmiercią. W swojej odpowiedzi
    uwzględnij również wybrany kontekst.
  9. Satyryczny wizerunek grzesznej ludzkiej natury. Omów zagadnienie na podstawie
    znanych Ci fragmentów Rozmowy Mistrza Polikarpa ze Śmiercią. W swojej odpowiedzi
    uwzględnij również wybrany kontekst.
    Kwiatki świętego Franciszka z Asyżu (fragmenty)
  10. Franciszkańska idea umiłowania natury. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci
    fragmentów Kwiatków świętego Franciszka z Asyżu. W swojej odpowiedzi uwzględnij
    również wybrany kontekst.
  11. Relacje z Bogiem i światem. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów
    Kwiatków świętego Franciszka z Asyżu. W swojej odpowiedzi uwzględnij również
    wybrany kontekst.
  12. Franciszkański ideał ubóstwa jako model ascezy. Omów zagadnienie na podstawie
    znanych Ci fragmentów Kwiatków świętego Franciszka z Asyżu. W swojej odpowiedzi
    uwzględnij również wybrany kontekst.

Pieśń o Rolandzie (fragmenty)

  1. Wzór rycerza idealnego. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów
    Pieśni o Rolandzie. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  2. Średniowieczny etos rycerski. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów
    Pieśni o Rolandzie. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
    Gall Anonim, Kronika polska (fragmenty)
  3. Funkcja idealizowania bohaterów w utworze literackim. Omów zagadnienie na podstawie
    znanych Ci fragmentów Kroniki polskiej Galla Anonima. W swojej odpowiedzi uwzględnij
    również wybrany kontekst.
  4. Tradycja narodowa i jej znaczenie w historiografii. Omów zagadnienie na podstawie
    znanych Ci fragmentów Kroniki polskiej Galla Anonima. W swojej odpowiedzi uwzględnij
    również wybrany kontekst.
  5. Średniowieczne kreacje literackie idealnego rycerza i władcy. Omów zagadnienie na
    podstawie znanych Ci fragmentów Kroniki polskiej Galla Anonima. W swojej odpowiedzi
    uwzględnij również wybrany kontekst.
    Dante Alighieri, Boska Komedia (fragmenty)
  6. Motyw winy i kary w tradycji literackiej. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci
    fragmentów Boskiej Komedii Dantego Alighieri. W swojej odpowiedzi uwzględnij również
    wybrany kontekst.
  7. Motyw wędrówki i jego literackie realizacje. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci
    fragmentów Boskiej Komedii Dantego Alighieri. W swojej odpowiedzi uwzględnij również
    wybrany kontekst.
  8. Literacki obraz piekła. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Boskiej
    Komedii Dantego Alighieri. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
    Jan Kochanowski, Odprawa posłów greckich
  9. Tragiczny los jednostki i zbiorowości jako motyw literacki. Omów zagadnienie na
    podstawie Odprawy posłów greckich Jana Kochanowskiego. W swojej odpowiedzi
    uwzględnij również wybrany kontekst.
  10. Inspiracje mitologiczne i ich znaczenie w utworze literackim. Omów zagadnienie na
    podstawie Odprawy posłów greckich Jana Kochanowskiego. W swojej odpowiedzi
    uwzględnij również wybrany kontekst.
  11. Motyw władzy w literaturze. Omów zagadnienie na podstawie Odprawy posłów greckich
    Jana Kochanowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  12. Rola kostiumu historycznego w literaturze. Omów zagadnienie na podstawie Odprawy
    posłów greckich Jana Kochanowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również
    wybrany kontekst.
    Komunikat w sprawie listy jawnych zadań w części ustnej egzaminu maturalnego z języka polskiego w 2023 r.

Piotr Skarga, Kazania sejmowe (fragmenty)

  1. Obraz Polski i Polaków. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów
    Kazań sejmowych Piotra Skargi. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany
    kontekst.
  2. Refleksje o polskich wadach narodowych. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci
    fragmentów Kazań sejmowych Piotra Skargi. W swojej odpowiedzi uwzględnij również
    wybrany kontekst.
    Jan Chryzostom Pasek, Pamiętniki (fragmenty)
  3. Sarmacki portret polskiego szlachcica. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci
    fragmentów Pamiętników Jana Chryzostoma Paska. W swojej odpowiedzi uwzględnij
    również wybrany kontekst.
  4. Ideał życia ziemiańskiego i rodzinnego ładu. Omów zagadnienie na podstawie znanych
    Ci fragmentów Pamiętników Jana Chryzostoma Paska. W swojej odpowiedzi uwzględnij
    również wybrany kontekst.
    William Szekspir, Makbet
  5. Moralna odpowiedzialność za czyny. Omów zagadnienie na podstawie Makbeta
    Williama Szekspira. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  6. Wina jako motyw literacki. Omów zagadnienie na podstawie Makbeta Williama
    Szekspira. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  7. Literacki wizerunek tyrana. Omów zagadnienie na podstawie Makbeta Williama
    Szekspira. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  8. Motyw władzy. Omów zagadnienie na podstawie Makbeta Williama Szekspira. W swojej
    odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  9. Wizerunek kobiety w literaturze. Omów zagadnienie na podstawie Makbeta Williama
    Szekspira. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  10. Rola postaci fantastycznych i zjawisk nadprzyrodzonych w literaturze. Omów
    zagadnienie na podstawie Makbeta Williama Szekspira. W swojej odpowiedzi uwzględnij
    również wybrany kontekst.
    William Szekspir, Romeo i Julia
  11. Motyw nieszczęśliwej miłości. Omów zagadnienie na podstawie Romea i Julii Williama
    Szekspira. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  12. Jak literatura przedstawia świat ludzkich namiętności? Omów zagadnienie na podstawie
    Romea i Julii Williama Szekspira. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany
    kontekst.
  13. Konflikt racji jako motyw literacki. Omów zagadnienie na podstawie Romea i Julii
    Williama Szekspira. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Molier, Skąpiec

  1. Obraz obyczajów społecznych w XVII wieku. Omów zagadnienie na podstawie Skąpca
    Moliera. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  2. Relacje rodzinne w krzywym zwierciadle komedii. Omów zagadnienie na podstawie
    Skąpca Moliera. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  3. Konflikt pokoleń jako motyw literacki. Omów zagadnienie na podstawie Skąpca Moliera.
    W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
    Ignacy Krasicki, wybrane satyry
  4. Obyczaje Sarmatów w krzywym zwierciadle satyry. Omów zagadnienie na podstawie
    znanych Ci satyr Ignacego Krasickiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również
    wybrany kontekst.
  5. Obraz życia XVIII-wiecznej szlachty. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci satyr
    Ignacego Krasickiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  6. Źródła zła i moralnego upadku społeczeństwa. Omów zagadnienie na podstawie
    znanych Ci satyr Ignacego Krasickiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również
    wybrany kontekst.
    Ignacy Krasicki, wybrane bajki
  7. Uniwersalizm prawdy o naturze ludzkiej w bajkach. Omów zagadnienie na podstawie
    znanych Ci bajek Ignacego Krasickiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również
    wybrany kontekst.
  8. Alegoryczność i jej znaczenie w literaturze. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci
    bajek Ignacego Krasickiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  9. Bajki jako opowieści o prawach rządzących światem. Omów zagadnienie na podstawie
    znanych Ci bajek Ignacego Krasickiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również
    wybrany kontekst.
    Adam Mickiewicz, Romantyczność oraz wybrane ballady
  10. Świat ducha a świat rozumu. Omów zagadnienie na podstawie Romantyczności Adama
    Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  11. Jak jest przedstawiana w literaturze relacja rozum – uczucia w odniesieniu do przemian
    ideowych przełomu epok? Omów zagadnienie na podstawie Romantyczności Adama
    Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  12. Ludowość jako źródło inspiracji. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci ballad
    Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  13. Funkcja motywów fantastycznych i elementów grozy w literaturze. Omów zagadnienie
    na podstawie znanych Ci ballad Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij
    również wybrany kontekst.
  14. Motyw winy i kary w literaturze. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci ballad
    Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
    Komunikat w sprawie listy jawnych zadań w części ustnej egzaminu maturalnego z języka polskiego w 2023 r.

Adam Mickiewicz, Konrad Wallenrod

  1. Tragizm losu bohatera. Omów zagadnienie na podstawie Konrada Wallenroda Adama
    Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  2. Wzniosłość narodowej tradycji a dramat jednostki. Omów zagadnienie na podstawie
    Konrada Wallenroda Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również
    wybrany kontekst.
  3. Jakie problemy egzystencjalne i polityczne przedstawia literatura? Omów zagadnienie
    na podstawie Konrada Wallenroda Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij
    również wybrany kontekst.
  4. Podstępne metody walki z wrogiem jako zaprzeczenie etosu rycerskiego. Omów
    zagadnienie na podstawie Konrada Wallenroda Adama Mickiewicza. W swojej
    odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  5. W jaki sposób literatura przedstawia problem wyboru między życiem prywatnym
    a obowiązkiem wobec ojczyzny? Omów zagadnienie na podstawie Konrada Wallenroda
    Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
    Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz
  6. Funkcje obrazów przyrody w utworach literackich. Omów zagadnienie na podstawie
    Pana Tadeusza Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany
    kontekst.
  7. Obraz dworu szlacheckiego w literaturze. Omów zagadnienie na podstawie Pana
    Tadeusza Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany
    kontekst.
  8. Znaczenie kraju dzieciństwa dla człowieka. Omów zagadnienie na podstawie Pana
    Tadeusza Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany
    kontekst.
  9. Motyw tęsknoty za ojczyzną. Omów zagadnienie na podstawie Pana Tadeusza Adama
    Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  10. Zwyczaje i obyczaje szlacheckie w kulturze polskiej. Omów zagadnienie na podstawie
    Pana Tadeusza Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany
    kontekst.
  11. Rola tradycji patriotycznych. Omów zagadnienie na podstawie Pana Tadeusza Adama
    Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  12. Literackie portrety polskiej szlachty. Omów zagadnienie na podstawie Pana Tadeusza
    Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  13. Czy szlachetnymi uczynkami można odkupić ciężką winę? Omów zagadnienie na
    podstawie Pana Tadeusza Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij
    również wybrany kontekst.
  14. Motyw przemiany bohatera. Omów zagadnienie na podstawie Pana Tadeusza Adama
    Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  15. Emigracja jako doświadczenie Polaków. Omów zagadnienie na podstawie Pana
    Tadeusza Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany
    kontekst.

Adam Mickiewicz, Dziady część II

  1. Sprawiedliwość i moralność w kulturze ludowej. Omów zagadnienie na podstawie
    Dziadów części II Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany
    kontekst.
  2. Relacje między światem realnym i fantastycznym. Omów zagadnienie na podstawie
    Dziadów części II Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany
    kontekst.
  3. Kara za popełnione winy jako podstawa sprawiedliwości ludowej. Omów zagadnienie na
    podstawie Dziadów części II Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij
    również wybrany kontekst.
    Adam Mickiewicz, Dziady część III
  4. Funkcje snu i widzenia w utworze literackim. Omów zagadnienie na podstawie Dziadów
    części III Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany
    kontekst.
  5. Motyw walki dobra ze złem o duszę ludzką. Omów zagadnienie na podstawie Dziadów
    części III Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany
    kontekst.
  6. Losy młodzieży polskiej jako temat utworów literackich. Omów zagadnienie na
    podstawie Dziadów części III Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij
    również wybrany kontekst.
  7. Ludzkie dążenie do wolności. Omów zagadnienie na podstawie Dziadów części III
    Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  8. Kreacje ludzi nieprzeciętnych. Omów zagadnienie na podstawie Dziadów części III
    Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  9. Przypowieść i jej funkcje w utworze literackim. Omów zagadnienie na podstawie
    Dziadów części III Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również
    wybrany kontekst.
  10. Bohater literacki wobec samotności. Omów zagadnienie na podstawie Dziadów części III
    Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  11. Literacka kreacja Matki-Polki i jej symboliczne znaczenie. Omów zagadnienie na
    podstawie Dziadów części III Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij
    również wybrany kontekst.
  12. Dramat romantyczny i narodowy. Omów zagadnienie na podstawie Dziadów części III
    Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  13. Motywy biblijne i ich znaczenie w utworze literackim. Omów zagadnienie na podstawie
    Dziadów części III Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również
    wybrany kontekst.
  14. Różne relacje bohaterów literackich z Bogiem. Omów zagadnienie na podstawie
    Dziadów części III Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również
    wybrany kontekst.
  15. Sybir jako symbol cierpienia narodu. Omów zagadnienie na podstawie Dziadów części
    III Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  16. Bunt wobec zła. Omów zagadnienie na podstawie Dziadów części III Adama
    Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
    Komunikat w sprawie listy jawnych zadań w części ustnej egzaminu maturalnego z języka polskiego w 2023 r.
    Strona 10 z 21
    Juliusz Słowacki, Balladyna
  17. Funkcja wątków baśniowych i fantastycznych w kreacji świata przedstawionego utworu.
    Omów zagadnienie na podstawie Balladyny Juliusza Słowackiego. W swojej odpowiedzi
    uwzględnij również wybrany kontekst.
  18. Motyw zbrodni i kary. Omów zagadnienie na podstawie Balladyny Juliusza Słowackiego.
    W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  19. Matka jako postać tragiczna. Omów zagadnienie na podstawie Balladyny Juliusza
    Słowackiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  20. Konsekwencje dokonanych wyborów życiowych. Omów zagadnienie na podstawie
    Balladyny Juliusza Słowackiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany
    kontekst.
    Juliusz Słowacki, Kordian
  21. Wartości, dla których człowiek gotów jest poświęcić życie. Omów zagadnienie na
    podstawie Kordiana Juliusza Słowackiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również
    wybrany kontekst.
  22. Postawy dekadencji, zwątpienia i nudy. Omów zagadnienie na podstawie Kordiana
    Juliusza Słowackiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  23. Motyw poświęcenia życia dla dobra ojczyzny. Omów zagadnienie na podstawie
    Kordiana Juliusza Słowackiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany
    kontekst.
  24. Droga do dojrzałości romantycznego indywidualisty. Omów zagadnienie na podstawie
    Kordiana Juliusza Słowackiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany
    kontekst.
  25. Motyw podróży w wymiarze rzeczywistym i wewnętrznym. Omów zagadnienie na
    podstawie Kordiana Juliusza Słowackiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również
    wybrany kontekst.
  26. Poszukiwanie sensu życia i osąd świata przez bohatera literackiego. Omów zagadnienie
    na podstawie Kordiana Juliusza Słowackiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również
    wybrany kontekst.
  27. Winkelriedyzm jako romantyczna idea poświęcenia. Omów zagadnienie na podstawie
    Kordiana Juliusza Słowackiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany
    kontekst.
    Aleksander Fredro, Zemsta
  28. Sposoby przedstawiania konfliktów. Omów zagadnienie na podstawie Zemsty
    Aleksandra Fredry. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  29. Komedia charakterów. Omów zagadnienie na podstawie Zemsty Aleksandra Fredry.
    W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  30. Ironiczny i uniwersalny obraz polskich wad. Omów zagadnienie na podstawie Zemsty
    Aleksandra Fredry. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
    Strona 11 z 21
    Zygmunt Krasiński, Nie-Boska Komedia
  31. Postawa człowieka w sytuacji wyboru. Omów zagadnienie na podstawie Nie-Boskiej
    Komedii Zygmunta Krasińskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany
    kontekst.
  32. Dramat rodzinny – inna wizja drogi romantycznego bohatera. Omów zagadnienie na
    podstawie Nie-Boskiej Komedii Zygmunta Krasińskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij
    również wybrany kontekst.
  33. Konflikt racji rewolucjonistów i arystokratów. Omów zagadnienie na podstawie NieBoskiej Komedii Zygmunta Krasińskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również
    wybrany kontekst.
  34. Niszcząca siła rewolucji. Omów zagadnienie na podstawie Nie-Boskiej Komedii
    Zygmunta Krasińskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
    Bolesław Prus, Lalka
  35. Obowiązki jednostki wobec zbiorowości. Omów zagadnienie na podstawie Lalki
    Bolesława Prusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  36. Jaką rolę odgrywa majątek i pochodzenie w relacjach międzyludzkich? Omów
    zagadnienie na podstawie Lalki Bolesława Prusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij
    również wybrany kontekst.
  37. Jak literatura przedstawia kontrast między światem biedy a światem bogactwa? Omów
    zagadnienie na podstawie Lalki Bolesława Prusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij
    również wybrany kontekst.
  38. Kreacje kobiece w literaturze. Omów zagadnienie na podstawie Lalki Bolesława Prusa.
    W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  39. Motyw walki człowieka o własne szczęście. Omów zagadnienie na podstawie Lalki
    Bolesława Prusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  40. Miłość jako siła motywująca do działania. Omów zagadnienie na podstawie Lalki
    Bolesława Prusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  41. Praca jako pasja człowieka. Omów zagadnienie na podstawie Lalki Bolesława Prusa.
    W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  42. Różne oblicza przyjaźni. Omów zagadnienie na podstawie Lalki Bolesława Prusa.
    W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  43. Obraz polskiego społeczeństwa. Omów zagadnienie na podstawie Lalki Bolesława
    Prusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  44. Rola wspomnień w życiu człowieka. Omów zagadnienie na podstawie Lalki Bolesława
    Prusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  45. Momenty przełomowe w życiu bohaterów. Omów zagadnienie na podstawie Lalki
    Bolesława Prusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  46. Różne wizerunki człowieka zakochanego. Omów zagadnienie na podstawie Lalki
    Bolesława Prusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  47. Cena bycia idealistą. Omów zagadnienie na podstawie Lalki Bolesława Prusa. W swojej
    odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  48. Miasto jako metropolia w ujęciu realistów. Omów zagadnienie na podstawie Lalki
    Bolesława Prusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  49. Kto lub co decyduje o życiu ludzkim? Omów zagadnienie na podstawie Lalki Bolesława
    Prusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
    Komunikat w sprawie listy jawnych zadań w części ustnej egzaminu maturalnego z języka polskiego w 2023 r.

Bolesław Prus, Z legend dawnego Egiptu

  1. Człowiek wobec wyroków losu. Omów zagadnienie na podstawie noweli Z legend
    dawnego Egiptu Bolesława Prusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany
    kontekst.
  2. Strategie władzy i model władcy. Omów zagadnienie na podstawie utworu Z legend
    dawnego Egiptu Bolesława Prusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany
    kontekst.
    Eliza Orzeszkowa, Gloria victis
  3. Motyw bohaterów zapomnianych przez naród. Omów zagadnienie na podstawie utworu
    Gloria victis Elizy Orzeszkowej. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany
    kontekst.
  4. Historyczna pamięć o powstaniu styczniowym. Omów zagadnienie na podstawie utworu
    Gloria victis Elizy Orzeszkowej. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany
    kontekst.
  5. Przyroda jako świadek historii. Omów zagadnienie na podstawie utworu Gloria victis
    Elizy Orzeszkowej. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
    Henryk Sienkiewicz, Potop
  6. Postawy odwagi i tchórzostwa. Omów zagadnienie na podstawie Potopu Henryka
    Sienkiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  7. Sposoby ukazania zbiorowości w sytuacji zagrożenia. Omów zagadnienie na podstawie
    Potopu Henryka Sienkiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany
    kontekst.
  8. Jak okoliczności mogą wpływać na zmianę zachowania i postaw człowieka? Omów
    zagadnienie na podstawie Potopu Henryka Sienkiewicza. W swojej odpowiedzi
    uwzględnij również wybrany kontekst.
  9. Motyw przemiany duchowej bohatera. Omów zagadnienie na podstawie Potopu Henryka
    Sienkiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  10. Sposoby i cel ukazywania wydarzeń historycznych w literaturze. Omów zagadnienie na
    podstawie Potopu Henryka Sienkiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również
    wybrany kontekst.
  11. Motyw winy, kary i odpuszczenia. Omów zagadnienie na podstawie Potopu Henryka
    Sienkiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  12. Wizerunek obrońcy ojczyzny. Omów zagadnienie na podstawie Potopu Henryka
    Sienkiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  13. Obraz Polski i Polaków w literaturze. Omów zagadnienie na podstawie Potopu Henryka
    Sienkiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  14. Etos rycerski jako punkt odniesienia dla kreacji bohaterów literackich. Omów
    zagadnienie na podstawie Potopu Henryka Sienkiewicza. W swojej odpowiedzi
    uwzględnij również wybrany kontekst.

Fiodor Dostojewski, Zbrodnia i kara

  1. Walka człowieka ze swoimi słabościami. Omów zagadnienie na podstawie Zbrodni i kary
    Fiodora Dostojewskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  2. Miasto jako przestrzeń destrukcji. Omów zagadnienie na podstawie Zbrodni i kary
    Fiodora Dostojewskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  3. Obraz przemiany wewnętrznej bohatera. Omów zagadnienie na podstawie Zbrodni i kary
    Fiodora Dostojewskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  4. Obraz miasta i jego mieszkańców. Omów zagadnienie na podstawie Zbrodni i kary
    Fiodora Dostojewskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  5. Literackie portrety kobiet. Omów zagadnienie na podstawie Zbrodni i kary Fiodora
    Dostojewskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  6. Jakie są sposoby walki ze złem i moralnym upadkiem człowieka? Omów zagadnienie na
    podstawie Zbrodni i kary Fiodora Dostojewskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij
    również wybrany kontekst.
  7. Czego można dowiedzieć się o naturze ludzkiej z literatury? Omów zagadnienie na
    podstawie Zbrodni i kary Fiodora Dostojewskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij
    również wybrany kontekst.
    Stanisław Wyspiański, Wesele
  8. Artysta jako bohater literacki. Omów zagadnienie na podstawie Wesela Stanisława
    Wyspiańskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  9. Jak realizowany jest w literaturze motyw tańca? Omów zagadnienie na podstawie
    Wesela Stanisława Wyspiańskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany
    kontekst.
  10. Rola duchów, widm i zjaw w utworach literackich. Omów zagadnienie na podstawie
    Wesela Stanisława Wyspiańskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany
    kontekst.
  11. Symbolika narodowa i jej funkcja w utworze literackim. Omów zagadnienie na podstawie
    Wesela Stanisława Wyspiańskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany
    kontekst.
  12. Kreacja postaci inteligenta. Omów zagadnienie na podstawie Wesela Stanisława
    Wyspiańskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  13. Funkcje przedmiotów i postaci symbolicznych w utworze literackim. Omów zagadnienie
    na podstawie Wesela Stanisława Wyspiańskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij
    również wybrany kontekst.
  14. Relacje między przedstawicielami różnych grup społecznych. Omów zagadnienie na
    podstawie Wesela Stanisława Wyspiańskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również
    wybrany kontekst.
  15. Funkcja proroctw i przepowiedni w utworach literackich. Omów zagadnienie na
    podstawie Wesela Stanisława Wyspiańskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również
    wybrany kontekst.
  16. Refleksja nad narodem jako temat utworów literackich. Omów zagadnienie na podstawie
    Wesela Stanisława Wyspiańskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany
    kontekst.
  17. Symboliczny sens chocholego tańca w kontekście polskiej kultury i historii. Omów
    zagadnienie na podstawie Wesela Stanisława Wyspiańskiego. W swojej odpowiedzi
    uwzględnij również wybrany kontekst.
    Komunikat w sprawie listy jawnych zadań w części ustnej egzaminu maturalnego z języka polskiego w 2023 r.
  18. Relacja świata realistycznego i fantastycznego. Omów zagadnienie na podstawie
    Wesela Stanisława Wyspiańskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany
    kontekst.
  19. Rozprawa z narodowymi mitami. Omów zagadnienie na podstawie Wesela Stanisława
    Wyspiańskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  20. Jaką ocenę dziejów Polski zawiera literatura? Omów zagadnienie na podstawie Wesela
    Stanisława Wyspiańskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  21. Krytyczny obraz rzeczywistych relacji społecznych. Omów zagadnienie na podstawie
    Wesela Stanisława Wyspiańskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany
    kontekst.
  22. Motyw wesela i jego znaczenie w kreacji świata przedstawionego. Omów zagadnienie
    na podstawie Wesela Stanisława Wyspiańskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij
    również wybrany kontekst.
    Władysław Stanisław Reymont, Chłopi (tom I – Jesień)
  23. Rola przyrody w życiu jednostki i zbiorowości. Omów zagadnienie na podstawie
    Chłopów (tomu I – Jesień) Władysława Stanisława Reymonta. W swojej odpowiedzi
    uwzględnij również wybrany kontekst.
  24. Obyczaj i tradycja w życiu społeczeństwa. Omów zagadnienie na podstawie Chłopów
    (tomu I – Jesień) Władysława Stanisława Reymonta. W swojej odpowiedzi uwzględnij
    również wybrany kontekst.
  25. Literacka kreacja chłopskiego bohatera. Omów zagadnienie na podstawie Chłopów
    (tomu I – Jesień) Władysława Stanisława Reymonta. W swojej odpowiedzi uwzględnij
    również wybrany kontekst.
  26. Konflikt pokoleń. Omów zagadnienie na podstawie Chłopów (tomu I – Jesień)
    Władysława Stanisława Reymonta. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany
    kontekst.
  27. Zasady moralne mieszkańców wsi. Omów zagadnienie na podstawie Chłopów (tomu I –
    Jesień) Władysława Stanisława Reymonta. W swojej odpowiedzi uwzględnij również
    wybrany kontekst.
  28. Ład świata i przyczyny jego destrukcji. Omów zagadnienie na podstawie Chłopów (tomu
    I – Jesień) Władysława Stanisława Reymonta. W swojej odpowiedzi uwzględnij również
    wybrany kontekst.
  29. Motyw kobiety fatalnej. Omów zagadnienie na podstawie Chłopów (tomu I – Jesień)
    Władysława Stanisława Reymonta. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany
    kontekst.
    Stefan Żeromski, Przedwiośnie
  30. Młodość jako czas buntu. Omów zagadnienie na podstawie Przedwiośnia Stefana
    Żeromskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  31. Wojna i rewolucja jako źródło skrajnych doświadczeń człowieka. Omów zagadnienie na
    podstawie Przedwiośnia Stefana Żeromskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również
    wybrany kontekst.
  32. Wpływ otoczenia na życiowe wybory ludzi. Omów zagadnienie na podstawie
    Przedwiośnia Stefana Żeromskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany
    kontekst.
  33. Różnice i podziały społeczne jako źródło konfliktów. Omów zagadnienie na podstawie
    Przedwiośnia Stefana Żeromskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany
    kontekst.
  34. Relacje między rodzicami a dziećmi. Omów zagadnienie na podstawie Przedwiośnia
    Stefana Żeromskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  35. Rola marzeń w życiu człowieka i zbiorowości. Omów zagadnienie na podstawie
    Przedwiośnia Stefana Żeromskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany
    kontekst.
  36. Problem dorastania i społecznej inicjacji bohatera. Omów zagadnienie na podstawie
    Przedwiośnia Stefana Żeromskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany
    kontekst.
  37. Literacki wizerunek matki. Omów zagadnienie na podstawie Przedwiośnia Stefana
    Żeromskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  38. Jak bunt i samotność kształtują bohatera literackiego? Omów zagadnienie na podstawie
    Przedwiośnia Stefana Żeromskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany
    kontekst.
  39. Utracone złudzenia jako źródło dramatu bohatera. Omów zagadnienie na podstawie
    Przedwiośnia Stefana Żeromskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany
    kontekst.
  40. Utopijny i realny obraz rzeczywistości. Omów zagadnienie na podstawie Przedwiośnia
    Stefana Żeromskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
    Stefan Żeromski, Rozdzióbią nas kruki, wrony…
  41. Tragiczny wymiar ludzkiego losu. Omów zagadnienie na podstawie opowiadania Stefana
    Żeromskiego Rozdzióbią nas kruki, wrony…. W swojej odpowiedzi uwzględnij również
    wybrany kontekst.
  42. Samotność powstańca i jej tragiczne znaczenie. Omów zagadnienie na podstawie
    opowiadania Stefana Żeromskiego Rozdzióbią nas kruki, wrony…. W swojej odpowiedzi
    uwzględnij również wybrany kontekst.
  43. Realizm, naturalizm, symbolizm – ich rola w sposobie ukazania klęski powstania
    styczniowego. Omów zagadnienie na podstawie opowiadania Stefana Żeromskiego
    Rozdzióbią nas kruki, wrony…. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany
    kontekst.
  44. Człowiek i natura jako bohaterowie literaccy. Omów zagadnienie na podstawie
    opowiadania Stefana Żeromskiego Rozdzióbią nas kruki, wrony…. W swojej odpowiedzi
    uwzględnij również wybrany kontekst.
  45. Krytyczna refleksja o losach powstańców. Omów zagadnienie na podstawie
    opowiadania Stefana Żeromskiego Rozdzióbią nas kruki, wrony…. W swojej odpowiedzi
    uwzględnij również wybrany kontekst.
    Komunikat w sprawie listy jawnych zadań w części ustnej egzaminu maturalnego z języka polskiego w 2023 r.

Witold Gombrowicz, Ferdydurke

  1. Znaczenie schematów w życiu człowieka. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci
    fragmentów Ferdydurke Witolda Gombrowicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również
    wybrany kontekst.
  2. Groteskowy obraz świata. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów
    Ferdydurke Witolda Gombrowicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany
    kontekst.
  3. Człowiek wobec presji otoczenia. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci
    fragmentów Ferdydurke Witolda Gombrowicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również
    wybrany kontekst.
  4. Człowiek wtłoczony w „Formę”. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci
    fragmentów Ferdydurke Witolda Gombrowicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również
    wybrany kontekst.
  5. Bohater w poszukiwaniu własnej tożsamości. Omów zagadnienie na podstawie znanych
    Ci fragmentów Ferdydurke Witolda Gombrowicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij
    również wybrany kontekst.
    Tadeusz Borowski, Proszę państwa do gazu
  6. Literacki obraz zdehumanizowanego świata. Omów zagadnienie na podstawie
    opowiadania Proszę państwa do gazu Tadeusza Borowskiego. W swojej odpowiedzi
    uwzględnij również wybrany kontekst.
  7. Sytuacje tragicznych wyborów. Omów zagadnienie na podstawie opowiadania Proszę
    państwa do gazu Tadeusza Borowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również
    wybrany kontekst.
  8. Hierarchia wartości w sytuacjach granicznych. Omów zagadnienie na podstawie
    opowiadania Proszę państwa do gazu Tadeusza Borowskiego. W swojej odpowiedzi
    uwzględnij również wybrany kontekst.
  9. „Człowiek zlagrowany” jako ofiara zbrodniczego systemu. Omów zagadnienie na
    podstawie opowiadania Proszę państwa do gazu Tadeusza Borowskiego. W swojej
    odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
    Tadeusz Borowski, Ludzie, którzy szli
  10. Kaci i ofiary – obraz międzyludzkich relacji w obozie. Omów zagadnienie na podstawie
    opowiadania Ludzie, którzy szli Tadeusza Borowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij
    również wybrany kontekst.
  11. Jak świadectwa ludobójstwa uobecniane są w literaturze? Omów zagadnienie na
    podstawie opowiadania Ludzie, którzy szli Tadeusza Borowskiego. W swojej odpowiedzi
    uwzględnij również wybrany kontekst.
  12. Na czym polega dehumanizacja człowieka? Omów zagadnienie na podstawie
    opowiadania Ludzie, którzy szli Tadeusza Borowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij
    również wybrany kontekst.
  13. Obozowa codzienność jako czas trudnych doświadczeń egzystencjalnych. Omów
    zagadnienie na podstawie opowiadania Ludzie, którzy szli Tadeusza Borowskiego.
    W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Gustaw Herling-Grudziński, Inny świat

  1. Postawy człowieka w sytuacji ekstremalnej. Omów zagadnienie na podstawie Innego
    świata Gustawa Herlinga-Grudzińskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również
    wybrany kontekst.
  2. Refleksje na temat wartości ludzkiego życia. Omów zagadnienie na podstawie Innego
    świata Gustawa Herlinga-Grudzińskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również
    wybrany kontekst.
  3. Literatura dokumentu osobistego jako świadectwo pamięci. Omów zagadnienie na
    podstawie Innego świata Gustawa Herlinga-Grudzińskiego. W swojej odpowiedzi
    uwzględnij również wybrany kontekst.
  4. Pamięć o historii utrwalona w literaturze. Omów zagadnienie na podstawie Innego
    świata Gustawa Herlinga-Grudzińskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również
    wybrany kontekst.
  5. Jakie znaczenie ma tytuł do zrozumienia sensu utworu? Omów zagadnienie na
    podstawie Innego świata Gustawa Herlinga-Grudzińskiego. W swojej odpowiedzi
    uwzględnij również wybrany kontekst.
  6. Moralność obozowa jako wynik zniewolenia człowieka. Omów zagadnienie na podstawie
    Innego świata Gustawa Herlinga-Grudzińskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij
    również wybrany kontekst.
  7. Granice ludzkiej godności i upodlenia. Omów zagadnienie na podstawie Innego świata
    Gustawa Herlinga-Grudzińskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany
    kontekst.
  8. Jak zachować człowieczeństwo w sytuacji ekstremalnej? Omów zagadnienie na
    podstawie Innego świata Gustawa Herlinga-Grudzińskiego. W swojej odpowiedzi
    uwzględnij również wybrany kontekst.
  9. Człowiek wobec zła. Omów zagadnienie na podstawie Innego świata Gustawa HerlingaGrudzińskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
    Hanna Krall, Zdążyć przed Panem Bogiem
  10. Literatura faktu jako źródło wiedzy o przeszłości. Omów zagadnienie na podstawie
    książki Zdążyć przed Panem Bogiem Hanny Krall. W swojej odpowiedzi uwzględnij
    również wybrany kontekst.
  11. Świadectwo heroizmu – obraz egzystencji i walki Żydów w getcie warszawskim. Omów
    zagadnienie na podstawie książki Zdążyć przed Panem Bogiem Hanny Krall. W swojej
    odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  12. Ile jest warte ludzkie życie? Omów zagadnienie na podstawie książki Zdążyć przed
    Panem Bogiem Hanny Krall. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  13. Świat za murem –perspektywy życia w okupowanej Warszawie. Omów zagadnienie na
    podstawie książki Zdążyć przed Panem Bogiem Hanny Krall. W swojej odpowiedzi
    uwzględnij również wybrany kontekst.
  14. Zagłada z perspektywy świadka i uczestnika wydarzeń w getcie. Omów zagadnienie na
    podstawie książki Zdążyć przed Panem Bogiem Hanny Krall. W swojej odpowiedzi
    uwzględnij również wybrany kontekst.
  15. Dwie perspektywy wyścigu w walce o życie – wojenna i powojenna. Omów zagadnienie
    na podstawie książki Zdążyć przed Panem Bogiem Hanny Krall. W swojej odpowiedzi
    uwzględnij również wybrany kontekst.
    Komunikat w sprawie listy jawnych zadań w części ustnej egzaminu maturalnego z języka polskiego w 2023 r.

Albert Camus, Dżuma

  1. Motyw cierpienia niezawinionego i jego znaczenie dla przesłania utworu. Omów
    zagadnienie na podstawie Dżumy Alberta Camusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij
    również wybrany kontekst.
  2. Trudne wybory w sytuacjach krańcowych. Omów zagadnienie na podstawie Dżumy
    Alberta Camusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  3. Powinności moralne człowieka w obliczu zagrożenia. Omów zagadnienie na podstawie
    Dżumy Alberta Camusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  4. Człowiek w obliczu zła. Omów zagadnienie na podstawie Dżumy Alberta Camusa.
    W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  5. Pytania egzystencjalne w obliczu doświadczenia cierpienia i śmierci. Omów zagadnienie
    na podstawie Dżumy Alberta Camusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany
    kontekst.
  6. Topos oblężonego miasta. Omów zagadnienie na podstawie Dżumy Alberta Camusa.
    W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
    George Orwell, Rok 1984
  7. Funkcjonowanie jednostki w państwie totalitarnym. Omów zagadnienie na podstawie
    powieści Rok 1984 George’a Orwella. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany
    kontekst.
  8. Raj zbudowany na ziemi, czyli o antyutopii. Omów zagadnienie na podstawie powieści
    Rok 1984 George’a Orwella. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  9. Idealistyczne wizje społeczeństwa przyszłości. Omów zagadnienie na podstawie
    powieści Rok 1984 George’a Orwella. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany
    kontekst.
  10. Od szlachetnych idei doskonałego państwa do tyranii. Omów zagadnienie na podstawie
    powieści Rok 1984 George’a Orwella. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany
    kontekst.
  11. Relacje międzyludzkie w rzeczywistości państwa totalitarnego. Omów zagadnienie na
    podstawie powieści Rok 1984 George’a Orwella. W swojej odpowiedzi uwzględnij
    również wybrany kontekst.
  12. Literacka refleksja nad kondycją świata i jego przyszłością. Omów zagadnienie na
    podstawie powieści Rok 1984 George’a Orwella. W swojej odpowiedzi uwzględnij
    również wybrany kontekst.
  13. Nowomowa jako sposób na ograniczenie wolności człowieka. Omów zagadnienie na
    podstawie powieści Rok 1984 George’a Orwella. W swojej odpowiedzi uwzględnij
    również wybrany kontekst.
  14. Wizja społeczeństwa przyszłości. Omów zagadnienie na podstawie powieści Rok 1984
    George’a Orwella. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
    Strona 19 z 21
    Józef Mackiewicz, Droga donikąd
  15. Zagłada polskich kresów podczas okupacji sowieckiej. Omów zagadnienie na podstawie
    znanych Ci fragmentów Drogi donikąd Józefa Mackiewicza. W swojej odpowiedzi
    uwzględnij również wybrany kontekst.
  16. Pisarz jako świadek historii. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów
    Drogi donikąd Józefa Mackiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany
    kontekst.
  17. Literacka polemika ze stereotypami zbiorowych wyobrażeń o historii. Omów zagadnienie
    na podstawie znanych Ci fragmentów Drogi donikąd Józefa Mackiewicza. W swojej
    odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  18. Literatura o niszczeniu życia jednostek i narodów. Omów zagadnienie na podstawie
    znanych Ci fragmentów Drogi donikąd Józefa Mackiewicza. W swojej odpowiedzi
    uwzględnij również wybrany kontekst.
    Sławomir Mrożek, Tango
  19. Konflikt idei społecznych. Omów zagadnienie na podstawie Tanga Sławomira Mrożka.
    W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  20. Problem upadku wartości. Omów zagadnienie na podstawie Tanga Sławomira Mrożka.
    W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  21. Konflikt i spór pokoleń. Omów zagadnienie na podstawie Tanga Sławomira Mrożka.
    W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  22. Koncepcja teatru absurdu. Omów zagadnienie na podstawie Tanga Sławomira Mrożka.
    W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  23. Konserwatyzm i postępowość jako sprzeczne idee społeczne. Omów zagadnienie na
    podstawie Tanga Sławomira Mrożka. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany
    kontekst.
  24. Groteskowa reinterpretacja motywu tańca. Omów zagadnienie na podstawie Tanga
    Sławomira Mrożka. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
    Marek Nowakowski, wybrane opowiadanie z tomu Raport o stanie wojennym
  25. Literacki zapis historii najnowszej. Omów zagadnienie na podstawie wybranego
    opowiadania z tomu Raport o stanie wojennym Marka Nowakowskiego. W swojej
    odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  26. Dystans między władzą i obywatelem. Omów zagadnienie na podstawie wybranego
    opowiadania z tomu Raport o stanie wojennym Marka Nowakowskiego. W swojej
    odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  27. Bunt i bezradność – postawy bohaterów wobec realiów stanu wojennego. Omów
    zagadnienie na podstawie wybranego opowiadania z tomu Raport o stanie wojennym
    Marka Nowakowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  28. Stan wojenny z perspektywy zwykłego człowieka. Omów zagadnienie na podstawie
    wybranego opowiadania z tomu Raport o stanie wojennym Marka Nowakowskiego.
    W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
    Komunikat w sprawie listy jawnych zadań w części ustnej egzaminu maturalnego z języka polskiego w 2023 r.

Marek Nowakowski, Górą „Edek”

  1. Znaczenie tytułu i jego rola w odczytaniu sensu utworu. Omów zagadnienie na
    podstawie opowiadania Górą „Edek” Marka Nowakowskiego. W swojej odpowiedzi
    uwzględnij również wybrany kontekst.
  2. Hiperbolizacja i jej znaczenie w kompozycji i budowaniu sensu utworu. Omów
    zagadnienie na podstawie opowiadania Górą „Edek” Marka Nowakowskiego. W swojej
    odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  3. Metafora jako sposób ukazania rzeczywistości. Omów zagadnienie na podstawie
    opowiadania Górą „Edek” Marka Nowakowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij
    również wybrany kontekst.
    Jacek Dukaj, Katedra
  4. Człowiek jako cząstka kosmicznej katedry. Omów zagadnienie na podstawie Katedry
    Jacka Dukaja. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  5. Symboliczny sens odradzającej się wiecznie budowli. Omów zagadnienie na podstawie
    Katedry Jacka Dukaja. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  6. Symboliczne znaczenie światła i mroku w kreacji obrazu świata. Omów zagadnienie na
    podstawie Katedry Jacka Dukaja. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany
    kontekst.
  7. Nauka i metafizyka jako dwa sposoby mówienia o świecie. Omów zagadnienie na
    podstawie Katedry Jacka Dukaja. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany
    kontekst.
  8. Człowiek w poszukiwaniu prawdy o sobie i świecie. Omów zagadnienie na podstawie
    Katedry Jacka Dukaja. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
    Antoni Libera, Madame
  9. Rola autorytetu w kształtowaniu postaw młodych ludzi. Omów zagadnienie na podstawie
    Madame Antoniego Libery. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  10. Realia epoki PRL-u i sposoby ich ukazania w literaturze. Omów zagadnienie na
    podstawie Madame Antoniego Libery. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany
    kontekst.
  11. Sztuka jako narzędzie porozumienia między ludźmi. Omów zagadnienie na podstawie
    Madame Antoniego Libery. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  12. Literacki portret kobiety. Omów zagadnienie na podstawie Madame Antoniego Libery.
    W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  13. Prawda i legenda jako dwa sposoby ukazania wydarzeń w powieści. Omów zagadnienie
    na podstawie Madame Antoniego Libery. W swojej odpowiedzi uwzględnij również
    wybrany kontekst.
  14. Kreacja bohatera jako obraz „przygód człowieka myślącego”. Omów zagadnienie na
    podstawie Madame Antoniego Libery. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany
    kontekst.

Andrzej Stasiuk, Miejsce

  1. Motyw przemijania i jego znaczenie w kreacji świata przedstawionego. Omów
    zagadnienie na podstawie Miejsca Andrzeja Stasiuka. W swojej odpowiedzi uwzględnij
    również wybrany kontekst.
  2. Kultura i tradycja jako źródła tożsamości człowieka. Omów zagadnienie na podstawie
    Miejsca Andrzeja Stasiuka. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  3. Jaką wartość dla człowieka ma pamięć o przeszłości? Omów zagadnienie na podstawie
    Miejsca Andrzeja Stasiuka. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  4. Powojenna historia kresów i próba jej ocalenia. Omów zagadnienie na podstawie
    Miejsca Andrzeja Stasiuka. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  5. Miejsca jako przestrzeń kształtowania tożsamości jednostkowej i zbiorowej. Omów
    zagadnienie na podstawie Miejsca Andrzeja Stasiuka. W swojej odpowiedzi uwzględnij
    również wybrany kontekst.
    Olga Tokarczuk, Profesor Andrews w Warszawie
  6. Literacki obraz stanu wojennego. Omów zagadnienie na podstawie opowiadania
    Profesor Andrews w Warszawie Olgi Tokarczuk. W swojej odpowiedzi uwzględnij
    również wybrany kontekst.
  7. Obraz Warszawy i jej mieszkańców w dramatycznym momencie historycznym. Omów
    zagadnienie na podstawie opowiadania Profesor Andrews w Warszawie Olgi Tokarczuk.
    W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
    Ryszard Kapuściński, Podróże z Herodotem (fragmenty)
  8. Refleksja nad procesami, które rządzą historią. Omów zagadnienie na podstawie
    znanych Ci fragmentów Podróży z Herodotem Ryszarda Kapuścińskiego. W swojej
    odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  9. Reporter jako obserwator i komentator rzeczywistości. Omów zagadnienie na podstawie
    znanych Ci fragmentów Podróży z Herodotem Ryszarda Kapuścińskiego. W swojej
    odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  10. Podróż jako doświadczanie siebie i świata. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci
    fragmentów Podróży z Herodotem Ryszarda Kapuścińskiego. W swojej odpowiedzi
    uwzględnij również wybrany kontekst.

Informacje pochodzą z witryny Centralnej Komisji Edukacyjnej https://cke.gov.pl/

Całość znajduje się na stronie CKE