PROGRAM
V Ogólnopolskiej Konferencji Studenckich Kół Naukowych
Badania, innowacje i pasje z perspektywy młodego naukowca
10 czerwca 2021 roku
9.00 – 9.05 Rejestracja uczestników na platformie Zoom
9.05 – 9.30 Otwarcie konferencji przez JM Rektora Karpackiej Państwowej Uczelni w Krośnie, dr hab. Zbigniewa Barabasza, prof. KPU
9.30 – 10.00 Wykład inaugurujący konferencję pt. „ Jak z młodzieńczej pasji narodził się geniusz. Krótki szkic o Stanisławie Wyspiańskim”, dr hab. Piotr Łopatkiewicz, prof. KPU
10.00 – 10.20 Sprawdzenie dostępności prezentacji uczestników konferencji zgodnie z przydzielonym dla prelegenta panelem tematycznym (przerwa techniczna)
10.20 – 14.30 Sesje referatowe z podziałem na trzy panele tematyczne
14.30 – 14.45 Podsumowanie wystąpień studentów i dyskusja w danym panelu tematycznym
14.45 – 15.00 Zakończenie konferencji – dr Agnieszka Woźniak, Prorektor ds. rozwoju KPU w Krośnie
Informacje organizacyjne:
Forma prezentacji: Prezentacja multimedialna (preferowany program Power Point)
Czas wystąpienia: 10 minut
Miejsce obrad: online na platformie Zoom (dostęp do linków zostanie przesłany do uczestników drogą mailową)
Rekomendujemy pobranie wcześniej pakietu instalacyjnego Zoom, wówczas połączenie jest stabilne.
Pytania: Proponujemy zadawanie pytań po przedstawieniu wszystkich referatów w danym panelu tematycznym
I PANEL TEMATYCZNY |
Moderatorzy: prof. dr hab. Iwona Wawer, dr hab. Danuta Zarzycka, prof. KPU
10.20 – 10.30 | Karolina Wypasek | Kwiaty jako nowe trendy w żywności | Karpacka Państwowa Uczelnia w Krośnie |
10.30 – 10.40 | Anna Bogacz | Kulinarne wykorzystanie roślin bobowatych w aspekcie ich właściwości prozdrowotnych | Karpacka Państwowa Uczelnia w Krośnie |
10.40 – 10.50 | Marlena Wolanin | Właściwości antyoksydacyjne wybranych gatunków herbatek miętowych | Karpacka Państwowa Uczelnia w Krośnie |
10.50 – 11.00 | Marlena Żyśko Agata Dąbek | Porównanie sposobu odżywiania i stylu życia studentek z prawidłową masą ciała oraz studentek z nadwagą | Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie |
11.00 – 11.10 | Agnieszka Arciszewska Gabriela Gerlach Aleksandra Kędra Paulina Lecko | Wiedza społeczeństwa województwa podkarpackiego na temat zespołów otępiennych | Karpacka Państwowa Uczelnia w Krośnie |
11.10 – 11.20 | Agata Sitar Izabela Zygarowicz Jakub Kluska | Subiektywne odczucia studentów odgrywających role w symulacji medycznej | Karpacka Państwowa Uczelnia w Krośnie |
11.20 – 11.30 | Joanna Kuzdralińska | Analiza mikrobiologiczna odpadów żywnościowych i opakowań żywności | Uniwersytet Rzeszowski |
11.30 – 11.40 | Paulina Łysakowska Sylwia Konat Anna Wirkijowska Dorota Teterycz | Wpływ dodatku wytłoków i mąki konopnej na jakość pieczywa pszennego | Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie |
11.40 – 11.50 | Julia Nowakowska Klaudia Jankowska | Metody łagodzenia bólu porodowego a fazy porodu | Mazowiecka Uczelnia Publiczna w Płocku |
11.50 – 12.00 | Angelika Gientka | Dieta matki karmiącej w świetle edukacji żywieniowej prowadzonej przez położne środowiskowe | Mazowiecka Uczelnia Publiczna w Płocku |
12.00 – 12.10 | Elżbieta Eijberen Dorota Gdak | Ocena poziomu lęku kobiet ciężarnych w czasie pandemii Covid-19 | Mazowiecka Uczelnia Publiczna w Płocku |
12.10 – 12.20 | Mariola Panek | Produkcja słodowych napojów fermentowanych typu kombucza przy użyciu kultury symbiotycznej SCOBY | Uniwersytet Rzeszowski |
12.20 – 12.30 | Justyna Gliwa Kamila Mandela Gabriela Gerlach | Profilaktyka żylnej choroby zakrzepowo – zatorowej wśród kobiet | Karpacka Państwowa Uczelnia w Krośnie |
12.30 – 12.40 | Patryk Siczek Justyna Gruda Justyna Libera | Technologia potencjalnie probiotycznego napoju mlecznego fermentowanego kulturami startowymi z rodzaju Lactobacillus rhamnosus (Oxy, Pen, E/N) | Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie |
12.40 – 12.50 | Magdalena Stajner | Ocena poziomu wiedzy na temat podstawowych zabiegów resuscytacyjnych w dobie pandemii COVID- 19 wśród studentów PWSZ w Nysie | Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Nysie |
12.50 – 13.00 | Kajetan Juszczyk Agnieszka Grzbowska Wiktoria Gancarz | Porównanie zgodności zewnętrznej i wewnętrznej zakresu ruchu kręgosłupa szyjnego przy użyciu trójwymiarowego systemu analizy ruchu Zebris | Uniwersytet Rzeszowski |
13.00 – 13.10 | Andżelika Popielska | Obraz depresji w grupie studentów w dobie pandemii | Mazowiecka Uczelnia Publiczna w Płocku |
13.10 – 13.20 | Karol Bednarz Marta Gardzińska Jadwiga Inglot | Adropina – nowo odkryty peptyd | Uniwersytet Rzeszowski |
13.20 – 13.30 | Andżelika Panek | Wpływ bakterii kwasu mlekowego na zahamowanie wzrostu patogennej mikroflory w wędlinach dojrzewających | Uniwersytet Rzeszowski |
13.30 – 13.40 | Agnieszka Arciszewska Paulina Lecko Jakub Kluska | Motywy oddawania osocza przez ozdrowieńców po przechorowaniu Covid-19 | Karpacka Państwowa Uczelnia w Krośnie |
13.40 – 13.50 | Mateusz Mielnik | Contrast Enhanced MRI w tkance nerki in vitro | Uniwersytet Rzeszowski |
13.50 –14.00 | Maksymilian Kłosowicz Julia Inglot | Alkohol – substancja silnie toksyczna dla ośrodkowego układ nerwowego | Uniwersytet Rzeszowski |
14.00 – 14.10 | Natalia Grabowska Damian Basara | Obszary problemu autoagresji osadzonych mężczyzn oraz formy przeciwdziałania temu zjawisku w opinii studentów z uwzględnieniem statystyk Służby Więziennej dotyczących autoagresji wśród skazanych w jednostkach penitencjarnych | Uniwersytet Rzeszowski |
14.10 – 14.20 | Weronika Klocek Wioletta Rymut Klaudia Jagieła Dominika Walowska | Zachowania zdrowotne osób uczących się w trakcie nauki zdalnej | Karpacka Państwowa Uczelnia w Krośnie |
II PANEL TEMATYCZNY |
Moderatorzy: dr hab. Kazimierz Sikora, prof. KPU, dr Bartosz Gołąbek
10.20 – 10.30 | Karolina Cyc | Style radzenia sobie ze stresem studentów III roku | Uczelnia Państwowa im. Szymona Szymonowica Zamościu |
10.30 – 10.40 | Zuzanna Floraszek | Poziom nieśmiałości u studentek i studentów | Uczelnia Państwowa im. Szymona Szymonowica w Zamościu |
10.40 – 10.50 | Magdalena Stypko | Aprobata społeczna u młodzieży licealnej | Uczelnia Państwowa im. Szymona Szymonowica w Zamościu |
10.50 – 11.00 | Anna Ostrowska | Students’ perspective on intercultural communication on the basis of GPE project | Karpacka Państwowa Uczelnia w Krośnie |
11.00 – 11.10 | Julia Styrkosz | Język angielski w turystyce w Krośnie | Karpacka Państwowa Uczelnia w Krośnie |
11.10 – 11.20 | Aleksandra Sienkowska Angelika Prajzner | Konstruowanie pojęcia tolerancja przez uczennice wczesnej edukacji osadzonej w scaffoldingu wg koncepcji społecznego rozwoju L. S. Wygotskiego | Karpacka Państwowa Uczelnia w Krośnie |
11.20 – 11.30 | Ewelina Romańczuk | Funkcjonowanie Uczelni w czasie Covid19 | Uczelnia Państwowa im. Szymona Szymonowica w Zamościu |
11.30 – 11.40 | Kateryna Harpula | Светлана Аллилуева о Сталине и о России | Uniwersytet Rzeszowski |
11.40 – 11.50 | Paulina Świtalska | Nauczanie zdalne – sukces czy porażka? | Mazowiecka Uczelnia Publiczna w Płocku |
11.50 – 12.00 | Katarzyna Wójcik | Nauka, jako droga do samorealizacji | Karpacka Państwowa Uczelnia w Krośnie |
12.00 – 12.10 | Monika Sędłak | Misja współczesnego nauczyciela | Uczelnia Państwowa im. Szymona Szymonowica w Zamościu |
12.10 – 12.20 | Ewa Szuba | Konsekwencje korzystania z Internetu przez młodzież starszych klas szkoły podstawowej | Uczelnia Państwowa im. Szymona Szymonowica w Zamościu |
12.20 – 12.30 | Kinga Kuc | Analiza poprawności zadań w testach językowych | Uniwersytet Rzeszowski |
12.30 – 12.40 | Paula Łapa | Niepowodzenia szkolne uczniów starszych klas szkoły podstawowej | Uczelnia Państwowa im. Szymona Szymonowica w Zamościu |
12.40 – 12.50 | Kinga Jakieła Paulina Korzec Natalia Czech | Polish-English Code-Switching among students and young people | Karpacka Państwowa Uczelnia w Krośnie |
12.50 – 13.00 | Anna Żygawska | Zaburzenia socjalizacji studentów w odniesieniu do COVID-19 | Uczenia Państwowa im. Szymona Szymonowica w Zamościu |
13.00 – 13.10 | Diana Drygiel vel Dryglak Stefania Kościelniak Iwona Redka Ewelina Romańczuk | Jakość życia studentów pielęgniarstwa Uczelni Państwowej im. Szymona Szymonowica w Zamościu w czasie pandemii COVID-19 | Państwowa im. Szymona Szymonowica w Zamościu |
13.10 – 13.20 | Agnieszka Arciszewska Paulina Lecko Jakub Kluska | Świadomość młodzieży szkolnej w zakresie higieny jamy ustnej | Karpacka Państwowa Uczelnia w Krośnie |
13.20 – 13.30 | Renata Tlałka | Częstotliwość spożycia cukru i słodyczy przez dzieci w wieku przedszkolnym | Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Nysie |
13.30 – 13.40 | Angelika Kubit Barbara Habrat | Badanie preferencji konsumentów wobec spożywania kawy | Karpacka Państwowa Uczelnia w Krośnie |
13.40 – 13.50 | Aneta Szymańska Magdalena Chmura Magdalena Jasińska Dawid Barański | Uzależnienie studentów od wyrobów nikotynowych oraz ich świadomość na temat szkodliwego wpływu palenia papierosów na organizm ludzki | Karpacka Państwowa Uczelnia w Krośnie |
13.50–14.00 | Aleksandra Radecka Aleksandra Basta | Ocena wiedzy kobiet ciężarnych na temat szkodliwości palenia tytoniu w ciąży | Mazowiecka Uczelnia Publiczna w Płocku |
14.00–14.10 | Gabriela Bałabas Natalia Bober Joanna Chowaniec | Ocena stanu psychofizycznego studentów w trakcie trwania pandemii COVID-19 | Karpacka Państwowa Uczelnia w Krośnie |
14.10–14.20 | Małgorzata Lechwar Agata Lechwar Patrycja Stachowicz | Formy niesienia pomocy osobom potrzebującym przez studentów w czasie pandemii | Karpacka Państwowa Uczelnia w Krośnie |
14.20–14.30 | Patrycja Ćwiąkała Milena Lenik | Uczestnictwo podkarpackiej młodzieży szkół ponadpodstawowych w Olimpiadzie Wiedzy Ekologicznej w latach 2017 – 2021 | Karpacka Państwowa Uczelnia w Krośnie |
Sylwia Gudyka | Czy saga Wiedźmin stała się produktem totalnym? | Karpacka Państwowa Uczelnia w Krośnie | |
Mateusz Burzyński | Genealogowie-amatorzy w mediach społecznościowych, czyli historia jako projekt komunikacyjny | Karpacka Państwowa Uczelnia w Krośnie | |
Aleksandra Żądło | Praca w Studenckim Kole Naukowym inspiracją do poszerzania własnych pasji. Na przykładzie aktywności członków SKN Germanistów Karpackiej Państwowej Uczelni w Krośnie. | Karpacka Państwowa Uczelnia w Krośnie |
III PANEL TEMATYCZNY |
Moderatorzy: dr hab. inż. Tadeusz Wszołek, prof. KPU, dr inż. Karol Trojanowicz
10.20 – 10.30 | Rafał Bąk | Przekraczanie chłonności turystycznej zagrożeniem dla zasobów przyrodniczych Bieszczadzkiego Parku Narodowego | Karpacka Państwowa Uczelnia w Krośnie |
10.30 – 10.40 | Aleksandra Królicka | Rymanów – ocena potencjału turystycznego na podstawie opinii mieszkańców | Karpacka Państwowa Uczelnia w Krośnie |
10.40 – 10.50 | Alicja Hołowiecka | Identyfikacja czynników istotnych dla rozwoju pandemii COVID-19 na świecie | Politechnika Lubelska |
10.50 – 11.00 | Patrycja Janusz | Preferencje cukiernicze klientów firmy Torcikowo z Jasła | Karpacka Państwowa Uczelnia w Krośnie |
11.00 – 11.10 | Kinga Uliasz Marlena Łapka | Wpływ pandemii COVID-19 na środowisko pracy z perspektywy pracownika – wyniki badań | Karpacka Państwowa Uczelnia w Krośnie |
11.10 – 11.20 | Karolina Rogala | Stres i wypalenie zawodowe w organizacji publicznej na przykładzie Urzędu Skarbowego w Krośnie | Karpacka Państwowa Uczelnia w Krośnie |
11.20 – 11.30 | Karolina Zegarowska Anna Rydarowicz | Zastosowanie metody georadarowej do lokalizacji infrastruktury podziemnej | Karpacka Państwowa Uczelnia w Krośnie |
11.30 – 11.40 | Anna Rysz-Szymbara | Realizacja procesu onboardingu w polskich przedsiębiorstwach | Karpacka Państwowa Uczelnia w Krośnie |
11.40 – 11.50 | Monika Nowak | Przyczyny i konsekwencje kryzysu gospodarczego Wenezueli | Karpacka Państwowa Uczelnia w Krośnie |
11.50 – 12.00 | Karolina Drygaś | Jak strategia CSR wpływa na wynik finansowy podmiotów sektora bankowego | Karpacka Państwowa Uczelnia w Krośnie |
12.00 – 12.10 | Katarzyna Jucha Karolina Drygaś Monika Nowak | Etyka w zachowaniach pracowniczych i jej rola w budowaniu wizerunku przedsiębiorstwa | Karpacka Państwowa Uczelnia w Krośnie |
12.10 – 12.20 | Gabriela Polak | Strategie komunikacyjne a media społecznościowe. Case study Formuły 1 | Karpacka Państwowa Uczelnia w Krośnie / Uniwersytet Warszawski |
12.20 – 12.30 | Patryk Soliński | Excel jako narzędzie do monitorowania wydajności pracowników | Karpacka Państwowa Uczelnia w Krośnie |
12.30 – 12.40 | Monika Nowak | Etyka w zachowaniach pracowniczych i jej rola w budowaniu wizerunku przedsiębiorstwa | Karpacka Państwowa Uczelnia w Krośnie |
12.40 – 12.50 | Dominik Orzechowski | Wsparcie przedsiębiorstw dzięki technologiom IT | Karpacka Państwowa Uczelnia w Krośnie |
12.50 – 13.00 | Lidia Płaza | Outsourcing funkcji personalnych | Karpacka Państwowa Uczelnia w Krośnie |
13.00 – 13.10 | Urszula Folcik | Konsument wobec innowacyjnych opakowań na rynku produktów spożywczych | Karpacka Państwowa Uczelnia w Krośnie |
13.10– 13.20 | Anna Hańczyk | Forex- rozwój rynku walutowego w Polsce | Karpacka Państwowa Uczelnia w Krośnie |
13.20 – 13.30 | Szymon Muszański | Fotografia – pasja która skłania do poznawania świata | Karpacka Państwowa Uczelnia w Krośnie |
13.30 – 13.40 | Karolina Cieleń | Wpływ fotografii na badania naukowe na podstawie analizy badań naukowych nad przestrzenią Kosmosu. | Uniwersytet Rzeszowski |
13.40 –13.50 | Dominika Bielec Emilia Drąg | Postawy konsumentów wobec opakowań jednorazowych wykorzystywanych w daniach na wynos | Karpacka Państwowa Uczelnia w Krośnie |
13.50 –14.00 | Maciej Półchłopek Grzegorz Dereniowski | Zastosowanie Druku 3D w życiu codziennym | Karpacka Państwowa Uczelnia w Krośnie |
KOMUNIKAT I
V Ogólnopolska Konferencja Studenckich Kół Naukowych
Badania, innowacje i pasje z perspektywy młodego naukowca
Krosno, 10 czerwca 2021 r.
Patronat Honorowy
Wojewoda Podkarpacki
Ewa Leniart
Marszałek Województwa Podkarpackiego
Władysław Ortyl
Prezydent Miasta Krosna
Piotr Przytocki
Rektor Karpackiej Państwowej Uczelni w Krośnie
Dr hab. Zbigniew Barabasz, prof. KPU
Szanowni Państwo,
W imieniu Komitetu Naukowego oraz Organizacyjnego mam zaszczyt zaprosić studentów Państwa Uczelni do aktywnego uczestnictwa w V Ogólnopolskiej Konferencji Studenckich Kół Naukowych: Badania, innowacje i pasje z perspektywy młodego naukowca, która odbędzie się 10 czerwca 2021 roku w Karpackiej Państwowej Uczelni w Krośnie.
Celem organizowanej konferencji będzie w głównej mierze wymiana wiedzy i doświadczeń zdobytych podczas wielostronnych badań prowadzonych przez studentów w różnych dziedzinach nauki, jak również kreowanie inicjatyw w zakresie poszukiwania innowacyjnych rozwiązań mających na celu wsparcie gospodarki i przemysłu. Mam nadzieję, że konferencja stworzy znakomitą płaszczyznę rozwoju naukowych pasji studentów, stanie się również doskonałą okazją wymiany doświadczeń oraz zaprezentowania umiejętności relacjonowania wyników prowadzonych przez nich badań.
Gorąco zapraszam Państwa do czynnego uczestnictwa w Konferencji, podzielenia się swymi doświadczeniami oraz rezultatami własnych badań naukowych.
Dr hab. Piotr Łopatkiewicz, prof. KPU
Przewodniczący Komitetu Naukowego
KOMITET NAUKOWY
Przewodniczący
Dr hab. Piotr Łopatkiewicz, prof. KPU
Członkowie
Prof. dr hab. inż. Krzysztof Chmielowski
Prof. dr hab. Iwona Wawer
Prof. dr hab. Kazimierz Szmyd
Prof. dr hab. inż. Bogumił Wrana
Dr hab. Władysław Chłopicki, prof. KPU
Dr hab. Łukasz Furman, prof. KPU
Dr hab. Kazimierz Sikora, prof. KPU
Dr hab. inż. Tadeusz Wszołek, prof. KPU
Dr hab. Emilian Zadarko, prof. KPU
Dr hab. Danuta Zarzycka, prof. KPU
Dr inż. Małgorzata Górka
Dr inż. Barbara Krochmal – Marczak
Dr inż. Bernadeta Rajchel
Dr inż. Karol Trojanowicz
Dr inż. Bartosz Trybus
Dr inż. Piotr Wais
Dr Renata Dziubaszewska
Dr Bartosz Gołąbek
Dr Krzysztof Frączek
Dr Agnieszka Woźniak
KOMITET ORGANIZACYJNY
Przewodniczący
Dr Renata Dziubaszewska
Zastępca
Dr inż. Małgorzata Górka
Pełnomocnik zastępcy:
Mgr Dawid Makowicz
Członkowie
Dr inż. Marek Gransicki
Dr inż. Agnieszka Kubacka
Dr inż. Barbara Krochmal – Marczak
Dr inż. Marta Pisarek
Dr Wojciech Gruchała
Dr Liliana Mierzwińska
Dr Edyta Kwilosz
Dr Anna Łętkowska
Dr Krystyna Szayna-Dec
Dr Małgorzata Wójcik
Mgr inż. Tomasz Kosztyła
Mgr inż. Krzysztof Ochałek
Mgr Małgorzata Dziura
Studenci:
Gabriela Gerlach
Wojciech Heret
Klaudia Jagieła
Patryk Kiełbasa
Jakub Kluska
Patryk Kotyla
Oliwia Krasoń
Paulina Maślanka
Aneta Szymańska
Aleksandra Sienkowska
Natalia Zajdel
INFORMACJE ORGANIZACYJNE |
- Data konferencji: 10 czerwca 2021 r.
- Miejsce obrad: Karpacka Państwowa Uczelnia w Krośnie, konferencja odbędzie się online na platformie Zoom
- Termin rejestracji na konferencję: 31 maja 2021 r., link do formularza zgłoszeniowego: https://pans.krosno.pl/V-Ogolnopolska-Konferencja-Studenckich-Kol-Naukowych
- Forma prezentacji: referat (prezentacja multimedialna), czas wystąpienia ok. 15 min.
- Termin przesyłania streszczenia i prezentacji: 31 maja 2021 r., streszczenia i prezentację należy przesyłać na adres: e-mail: konferencja.skn@pans.krosno.pl
- Kontakt:
Dr Renata Dziubaszewska, tel: 697 002 996
Mgr Dawid Makowicz, tel: 511 914 988
Biuro Prorektora ds. rozwoju, tel. 13 43 755 26
- Więcej informacji o konferencji można znaleźć na stronie: https://pans.krosno.pl/konferencja-skn/
PLANOWANY PROGRAM KONFERENCJI* |
9.00 – 9.15 Połączenie online uczestników konferencji
9.15 – 9.30 Powitanie i uroczyste otwarcie konferencji – Rektor Karpackiej Państwowej Uczelni w Krośnie, dr hab. Zbigniew Barabasz, prof. KPU
9.30. – 12.30 Sesja I
12.30 – 12.45 Przerwa
12.45 – 14.30 Sesja II
14.30 Zakończenie konferencji
*Program może ulec zmianie w zależności od ilości zgłoszonych prac.
PUBLIKACJA POKONFERENCYJNA |
Po konferencji planowane jest wydanie recenzowanej monografii. Zainteresowanych publikacją czynnych uczestników konferencji prosimy o przesłanie w terminie do 15 lipca 2021 r. artykułu zgodnego z wymogami edytorskimi i wniesienie opłaty w wysokości 150 zł (opłata nie dotyczy studentów KPU w Krośnie).
Artykuł należy przesłać na adres: konferencja.skn@pans.krosno.pl
Planowany termin wydania monografii pokonferencyjnej to grudzień 2021.
Wymogi redakcyjne dotyczące publikacji zostaną zamieszczone na stronie
https://pans.krosno.pl/konferencja-skn/
Numer konta, na który należy wnieść opłatę za publikację:
Karpacka Państwowa Uczelnia w Krośnie
Rynek 1, 38-400 Krosno
Bank PEKAO S.A. o/Krosno
Numer rachunku bankowego: 39 1240 2311 1111 0010 5453 8749
W temacie należy wpisać: V Konferencja SKN 2021 oraz imię i nazwisko uczestnika
WYMOGI EDYTORSKIE STRESZCZENIA |
Tekst powinien być przygotowany w edytorze Microsoft Word w języku polskim. Maksymalna objętość – 250 słów (do jednej strony A4). Układ treści powinien zawierać: tytuł doniesienia, imię i nazwisko autora (autorów), instytucja (pełna nazwa), imię i nazwisko opiekuna naukowego. Tekst streszczenia należy opracować według schematu:
- wprowadzenie
- cel pracy
- materiał i metody
- wyniki, wnioski
- słowa kluczowe
- informacja o źródłach finansowania
Tytuł doniesienia wyśrodkowany, czcionka Times New Roman, rozmiar 14 p., styl pogrubiony. Autor/ autorzy – tekst wyśrodkowany, czcionka Times New Roman, rozmiar 12 p., styl kursywa. Instytucja i opiekun naukowy – czcionka Times New Roman, rozmiar 12 p., styl normalny.
Tekst treści streszczenia wyjustowany z włączoną opcją automatycznego dzielenia wyrazów, czcionka Times New Roman, rozmiar 12 p., pojedynczy odstęp między wierszami w akapicie; marginesy 2,5 cm; tytuły rozdziałów wyróżnione kursywą. Nie umieszczać tabel i wykresów.
WYMOGI EDYTORSKIE ARTYKUŁU |
PRACE ORYGINALNE/BADAWCZE
Tekst artykułu (do 12 stron wraz z rysunkami i tabelami) powinien być napisany czcionką Times New Roman, 12, odstęp 1,5 z zachowaniem opcji odstęp przed i po 0. Kolejne akapity należy rozpoczynać wcięciem szerokości 1,25 lub odstępem (jedną pustą linią). Wszystkie marginesy standardowe -2,5 cm.
Streszczenie w języku angielskim powinno zawierać tytuł, cel pracy, główne jej tezy, stosowane metody. Czcionka streszczenia: Times New Roman, 10, wyrównanie dwustronne, odstęp 1,5.
Odwołania do literatury powinny być zgodne ze wzorem zamieszczonym w punkcie dotyczącym przypisów.
Tabele wraz z tytułem, ryciny wraz z podpisem powinny zostać przekazane w oddzielnym pliku, można je umieścić dodatkowo tekście artykułu lub oznaczyć jedynie sugerowane miejsce ich umieszczenia.
Struktura artykułu
Tytuł: w języku polskim, niżej w języku angielskim (Times New Roman, 14, pogrubiony wyśrodkowany)
Imię i nazwisko autora/autorów (Times New Roman, 12, wyśrodkowane).
Afiliacja z adresem pocztowym, pełną nazwą instytucji, adresem elektronicznym. (Times New Roman, 12, wyjustowana do lewego marginesu)
Streszczenie po polsku i po angielsku (100-200 wyrazów), słowa kluczowe po polsku i po angielsku (3-8); (Times New Roman, 10, wyjustowane).
Wprowadzenie (Wstęp) (Times New Roman, 12, wyjustowany do lewego marginesu).
Materiał i metody, Wyniki, Dyskusja, Podsumowanie/Wnioski, Literatura (wyśrodkowane)
Przypisy
Powołanie w tekście na literaturę niezbędne w przypadku odwoływania się do informacji pochodzących z obcych źródeł, realizuje się podając numer pozycji bibliografii w nawiasach kwadratowych, np. [1].
Wymogi dotyczące formatowania tablic, rysunków i wykresów
Numeracja arabska, np. Tabela 1, Wykres 1, Rysunek 1. Opis tablic powinien się znajdować powyżej, zaś rysunków i wykresów poniżej obiektu. Tytuły Tabel, Wykresów i Rysunków należy podać w języku polskim i angielskim. Czcionka Times New Roman 11, wyrównanie do lewej krawędzi. Zawartość Tabel, Wykresów i Rysunków czcionka Times New Roman 10.
Wymogi dotyczące bibliografii
Spis pozycji literaturowych powinien być wykonany czcionką Times New Roman, 11, wyrównanie do obu krawędzi. Każda pozycja powinna zawierać nazwiska autorów, tytuł, wydawnictwo, miejsce i rok wydania lub nazwę czasopisma, rocznik, numer oraz numery stron.
W przypadku kilku pozycji tego samego autorstwa wydanych w tym samym roku, cyfry należy uzupełniać kolejnymi literami alfabetu.
Literatura powinna być podawana zgodnie z układem:
1. Pozycje książkowe – nazwisko i inicjały imion autora, tytuł pracy, wydawnictwo, miejsce i rok wydania, np.:
Piłatowska M., Modelowanie niestacjonarnych procesów ekonomicznych. Studium metodologiczne, Wydawnictwo UMK, Toruń 2002.
2. Rozdziały książek – nazwisko i inicjały imion autora, tytuł rozdziału, [w:] tytuł pracy, (red.)inicjały imion i nazwisko redaktora naukowego, wydawnictwo, miejsce i rok wydania, np.:
Mizon G.E., Progressive Modelling of Macroeconomic Time series: the LSE Methodology, [w:] Macroeconomics: Developments, Tensions and Prospects, (red.) K.D. Hoover, Kluver Academic Press, Dordrecht 2006.
3. Artykuły w czasopismach – nazwisko i inicjały imion autora., tytuł artykułu, tytuł czasopisma, rok publikacji, tom i pełny zakres stron, np.:
Wiktorowska-Owczarek A., Przeciwutleniające właściwości pomidora (Lycopersicum esculentum L.), Postępy Fitoterapii, 2013, 3, s. 195-199.
4. Strony internetowe – nazwisko i inicjały imion autora, tytuł pracy, rok wydania, np:
Różański H., Taraxacum – mniszek w fitoterapii w świetle współczesnych badań; mniszek a nowotwory i wirusy – czyżby sprzyjał?!, 2009, http://rozanski.li/?p=385 (stan na dzień 6 marca)
Pozycje zawarte w wykazie literatury powinny być uporządkowane według kolejności powołań w tekście.
Uwagi dodatkowe
Symbole matematyczne, litery greckie i znaki obcojęzyczne należy wstawiać wyłącznie w zgodzie z tablicą fontów Unicode.
W przypadku konieczności umieszczenia tekstu pisanego alfabetami innymi od łacińskiego (cyrylica, arabski, hebrajski) należy używać fontów Unicode.
Skróty należy zawsze objaśnić przy pierwszym wystąpieniu terminu skracanego w tekście (dotyczy to również streszczenia). Poza wyjątkowymi sytuacjami nie należy używać skrótów w tytule pracy.
Indeksy górne i dolne powinny być tak sformatowane, aby były poprawnie widoczne (m2, H2SO4).
Nie należy stosować algorytmu dzielenia wyrazów (wskazanie wyłączenie tej funkcji).
Należy stosować jednolity sposób zapisu dat, np. 17.01.2010, lub 17 stycznia 2010 r.
Znaki interpunkcyjne należy stawiać bezpośrednio po ostatniej literze/cyfrze; po znaku interpunkcyjnym należy zastosować spację (prawidłowo: abc, bca).
Należy stosować cudzysłowy apostrofowe: dolny-górny, bez spacji miedzy cudzysłowem a tekstem (prawidłowo: „abc”).
Prawa autorskie
Warunkiem opublikowania artykułu jest przekazanie redakcji pisemnego oświadczenia (Oświadczenie o Przekazaniu Praw Autorskich) o posiadaniu przez autora/autorów pełni praw autorskich do tekstu, tabel oraz rysunków zawartych w artykule. Autorzy są zobowiązani do wcześniejszego uzyskania pisemnego zezwolenia na wykorzystanie w artykule wszelkich materiałów chronionych prawem autorskim. Mając na uwadze prawdziwość publikowanych danych o wkładzie autorskim w powstanie artykułów oraz by uniknąć zjawisk ghostwriting i guest autorirship autorzy są zobowiązani, zgodnie z wytycznymi MNiSW do wykazywania osób trzecich w procesie powstania artykułu oraz ujawnienia wkładu poszczególnych osób przez podawanie procentowego udziału. W przypadku stwierdzenia zjawisk ghostwriting i guest autorship Redakcja będzie informowała o tym fakcie jednostkę naukową zatrudniającą autora, stowarzyszenia, których jest członkiem oraz inne ośrodki naukowe i redakcje czasopism.
1) Ghostwriting ma miejsce wtedy, gdy wkład w powstanie artykułu wniosła osoba niewymieniona w wykazie autorów lub w podziękowaniach.
2) Guest autorship zachodzi wtedy, gdy artykuł powstał bez udziału osoby wymienionej w wykazie autorów lub wniosła ona znikomy wkład w powstanie danej publikacji.
PRACE PRZEGLĄDOWE
Redakcja preferuje teksty oparte na systematycznym, jakościowym przeglądzie dostępnego piśmiennictwa.
Tekst artykułu (do 12 stron wraz z rysunkami i tabelami) powinien być napisany czcionką Times New Roman, 12, odstęp 1,5 z zachowaniem opcji odstęp przed i po 0. Kolejne akapity należy rozpoczynać wcięciem szerokości 1,25 lub odstępem (jedną pustą linią). Wszystkie marginesy standardowe -2,5 cm.
Streszczenie w języku angielskim powinno zawierać tytuł, cel pracy, główne jej tezy, stosowane metody. Czcionka streszczenia: Times New Roman, 10, wyrównanie dwustronne, odstęp 1,5.
Odwołania do literatury powinny być zgodne ze wzorem zamieszczonym w punkcie dotyczącym przypisów.
Tabele wraz z tytułem, ryciny wraz z podpisem powinny zostać przekazane w oddzielnym pliku, można je umieścić dodatkowo tekście artykułu lub oznaczyć jedynie sugerowane miejsce ich umieszczenia.
Struktura artykułu
Tytuł: w języku polskim, niżej w języku angielskim (Times New Roman, 14, pogrubiony wyśrodkowany)
Imię i nazwisko autora/autorów (Times New Roman, 12, wyśrodkowane).
Afiliacja z adresem pocztowym, pełną nazwą instytucji, adresem elektronicznym. (Times New Roman, 12, wyjustowana do lewego marginesu)
Streszczenie po polsku i po angielsku (100-200 wyrazów), słowa kluczowe po polsku i po angielsku (3-8); (Times New Roman, 10, wyjustowane).
Wprowadzenie (Wstęp) (Times New Roman, 12, wyjustowany do lewego marginesu).
Tekst właściwy, Podsumowanie/Wnioski, Literatura (wyśrodkowane).
Przypisy
Powołanie w tekście na literaturę niezbędne w przypadku odwoływania się do informacji pochodzących z obcych źródeł, realizuje się podając numer pozycji bibliografii w nawiasach kwadratowych, np. [1].
Wymogi dotyczące formatowania tablic, rysunków i wykresów
Numeracja arabska, np. Tabela 1, Wykres 1, Rysunek 1. Opis tablic powinien się znajdować powyżej, zaś rysunków i wykresów poniżej obiektu. Tytuły Tabel, Wykresów i Rysunków należy podać w języku polskim i angielskim. Czcionka Times New Roman 11, wyrównanie do lewej krawędzi. Zawartość Tabel, Wykresów i Rysunków czcionka Times New Roman 10.
Wymogi dotyczące bibliografii
Spis pozycji literaturowych powinien być wykonany czcionką Times New Roman, 11, wyrównanie do obu krawędzi. Każda pozycja powinna zawierać nazwiska autorów, tytuł, wydawnictwo, miejsce i rok wydania lub nazwę czasopisma, rocznik, numer oraz numery stron.
W przypadku kilku pozycji tego samego autorstwa wydanych w tym samym roku, cyfry należy uzupełniać kolejnymi literami alfabetu.
Literatura powinna być podawana zgodnie z układem:
1. Pozycje książkowe – nazwisko i inicjały imion autora, tytuł pracy, wydawnictwo, miejsce
i rok wydania, np.:
Piłatowska M., Modelowanie niestacjonarnych procesów ekonomicznych. Studium metodologiczne, Wydawnictwo UMK, Toruń 2002.
2. Rozdziały książek – nazwisko i inicjały imion autora, tytuł rozdziału, [w:] tytuł pracy, (red.)inicjały imion i nazwisko redaktora naukowego, wydawnictwo, miejsce i rok wydania, np.:
Mizon G.E., Progressive Modelling of Macroeconomic Time series: the LSE Methodology, [w:] Macroeconomics: Developments, Tensions and Prospects, (red.) K.D. Hoover, Kluver Academic Press, Dordrecht 2006.
3. Artykuły w czasopismach – nazwisko i inicjały imion autora., tytuł artykułu, tytuł czasopisma, rok publikacji, tom i pełny zakres stron, np.:
Wiktorowska-Owczarek A., Przeciwutleniające właściwości pomidora (Lycopersicum esculentum L.), Postępy Fitoterapii, 2013, 3, s. 195-199.
4. Strony internetowe – nazwisko i inicjały imion autora, tytuł pracy, rok wydania, np:
Różański H., Taraxacum – mniszek w fitoterapii w świetle współczesnych badań; mniszek a nowotwory i wirusy – czyżby sprzyjał?!, 2009, http://rozanski.li/?p=385 (stan na dzień 6 marca)
Pozycje zawarte w wykazie literatury powinny być uporządkowane według kolejności powołań w tekście.
Uwagi dodatkowe
Symbole matematyczne, litery greckie i znaki obcojęzyczne należy wstawiać wyłącznie w zgodzie z tablicą fontów Unicode.
W przypadku konieczności umieszczenia tekstu pisanego alfabetami innymi od łacińskiego (cyrylica, arabski, hebrajski) należy używać fontów Unicode.
Skróty należy zawsze objaśnić przy pierwszym wystąpieniu terminu skracanego w tekście (dotyczy to również streszczenia). Poza wyjątkowymi sytuacjami nie należy używać skrótów w tytule pracy.
Indeksy górne i dolne powinny być tak sformatowane, aby były poprawnie widoczne (m2 , H2SO4).
Nie należy stosować algorytmu dzielenia wyrazów (wskazanie wyłączenie tej funkcji).
Należy stosować jednolity sposób zapisu dat, np. 17.01.2010, lub 17 stycznia 2010 r.
Znaki interpunkcyjne należy stawiać bezpośrednio po ostatniej literze/cyfrze; po znaku interpunkcyjnym należy zastosować spację (prawidłowo: abc, bca).
Należy stosować cudzysłowy apostrofowe: dolny-górny, bez spacji miedzy cudzysłowem a tekstem (prawidłowo: „abc”).
Prawa autorskie
Warunkiem opublikowania artykułu jest przekazanie redakcji pisemnego oświadczenia (Oświadczenie o Przekazaniu Praw Autorskich) o posiadaniu przez autora/autorów pełni praw autorskich do tekstu, tabel oraz rysunków zawartych w artykule. Autorzy są zobowiązani do wcześniejszego uzyskania pisemnego zezwolenia na wykorzystanie w artykule wszelkich materiałów chronionych prawem autorskim. Mając na uwadze prawdziwość publikowanych danych o wkładzie autorskim w powstanie artykułów oraz by uniknąć zjawisk ghostwriting i guest autorirship autorzy są zobowiązani, zgodnie z wytycznymi MNiSW do wykazywania osób trzecich w procesie powstania artykułu oraz ujawnienia wkładu poszczególnych osób przez podawanie procentowego udziału. W przypadku stwierdzenia zjawisk ghostwriting i guest autorship Redakcja będzie informowała o tym fakcie jednostkę naukową zatrudniającą autora, stowarzyszenia, których jest członkiem oraz inne ośrodki naukowe i redakcje czasopism.
1) Ghostwriting ma miejsce wtedy, gdy wkład w powstanie artykułu wniosła osoba niewymieniona w wykazie autorów lub w podziękowaniach.
2) Guest autorship zachodzi wtedy, gdy artykuł powstał bez udziału osoby wymienionej w wykazie autorów lub wniosła ona znikomy wkład w powstanie danej publikacji.