Co ma znaczenie dla pracodawców?

Marzeniem wielu osób jest dobrze płatna praca, która pozwala się spełniać zawodowo, wspinać po szczeblach kariery. Jeśli ktoś jest ambitny, to nie będzie spoczywać na laurach. Tego typu postawa jest dobrze postrzegana przez pracodawcę. Ogromne znaczenie ma dobre wykształcenie, ale obecnie częściej ważniejsze stają się umiejętności i doświadczenie. Trzeba o tym pomyśleć już na etapie studiów, aby zwiększyć swoje szanse na zdobycie wymarzonego stanowiska. Kompetencje sprawiają, że kandydat staje się atrakcyjny w oczach potencjalnego pracodawcy.

Jakie umiejętności są istotne dla pracodawców?

Obecnie nie wystarczy mieć ukończonych studiów, dobre wykształcenie to nie wszystko. Spora konkurencja na rynku nie ułatwia zdobycia dobrze płatnego stanowiska w wymarzonej firmie. Najczęściej jest na niego wielu kandydatów. Oczywiście w niektórych przypadkach dyplom uczelni staje się wręcz wymogiem. Bez niego nie można nawet liczyć na zaproszenie na rozmowę kwalifikacyjną. Trzeba jednak mieć na uwadze, że studia nie przygotowują do odnalezienia się na rynku pracy. Teoria to podstawa, ale kluczowa staje się praktyka. Warto wobec tego dobrze wykorzystać rok akademicki i nawet wakacje. Bardzo ważne są staże i praktyki zawodowe. Dla pracodawców kluczowe stają się umiejętności miękkie, które można nabyć.

Należy postawić na rozwijanie obszaru dotyczącego komunikacji i nawiązywania relacji. Trzeba również wiedzieć, jak się dobrze zaprezentować. Dla pracodawcy istotne jest to, aby pracownik budował pozytywny wizerunek firmy. Staje się on w pewnym stopniu wizytówką przedsiębiorstwa. Warto wobec tego skupić się na autoprezentacji. Niezwykle ważna jest również umiejętność pracy w grupie. Oczywiście niezależność i samodzielność mają ogromne znaczenie, ale nie można być w pełni indywidualistą. Dla pracodawcy istotne jest, aby mieć zgrany zespół, który potrafi się ze sobą efektywnie porozumiewać.

Czego oczekują przedsiębiorcy?

Bardzo cenieni są pracownicy, którzy potrafią zarządzać czasem. Mają odznaczać się dobrą organizacją pracy. Często jest to nawet zaznaczone w ogłoszeniach. Trzeba także pokazać, że jest się osobą odpowiedzialną, gotową do zajęcia się szerokim zakresem obowiązków. Kolejną kwestią będzie kreatywność. Dla pracodawców znaczenie ma to, aby pracownik był w stanie znajdować nieszablonowe rozwiązania. Istotne jest także wychodzenie z inicjatywą, proponowania pomysłów. Pracownik ma być gotowy do uczenia się. Bardzo cenioną umiejętności biznesową stał się obecnie networking.

Nie może zabraknąć także umiejętności negocjacji. Przydają się one w wielu sytuacjach, przykładowo podczas podpisywania umowy, zarządzania zespołem. Pracownik ma być elastyczny, szybko adaptować się do zmiennych warunków. Z cenionych kompetencji miękkich interpersonalnych zalicza się także motywowanie innych do pracy, rozwiązywanie konfliktów, delegowanie zadań. Studenci mają wiele możliwości. Świetnie sprawdza się działalność w międzynarodowych organizacjach studenckich. Można zdecydować się na wymianę w celu poznania różnic kulturowych i podszlifowania języka obcego. Warto również zainwestować w kursy i szkolenia.