O jakości kształcenia w PANS


W Uczelni od 2008 r. funkcjonuje Wewnętrzny System Zapewniania Jakości Kształcenia (WSZJK), który z uwagi na zmiany zachodzące w środowisku oraz nowe wymagania prawne, jest stale doskonalony i wzmacniany nowymi procedurami, pozwalającymi na weryfikację procesu kształcenia na Uczelni i doskonalenie jakości świadczonych usług edukacyjnych. W dbałość o jakość kształcenia, w tym doskonalenie programów studiów, zaangażowani są wszyscy interesariusze wewnętrzni, a także interesariusze zewnętrzni. Wieloletnie doświadczenie Uczelni w zakresie procesu kształcenia, pozwoliło na wielokrotną weryfikację i każdorazowo pozytywną ocenę WSZJK w trakcie przeprowadzanych procesów akredytacji poszczególnych kierunków.

Aktualnie w Uczelni pracuje Uczelniana i Instytutowe Komisje ds. Zapewnienia Jakości Kształcenia powołane Zarządzeniem Rektora nr 108/24 z dnia 2 października 2024 r. w sprawie składu osobowego Uczelnianej oraz Instytutowych Komisji ds. Zapewnienia Jakości Kształcenia na kadencję 2024-2028, których obowiązki określone są Zarządzeniem Rektora nr 28/23 z dnia 18 maja 2023 r. w sprawie szczegółowego składu i zadań Uczelnianej oraz Instytutowych Komisji ds. Zapewnienia Jakości Kształcenia.

W ramach działalności WSZJK w 2017 r. w Uczelni wprowadzono Księgę Procedur, która jest systematycznie aktualizowana. Wprowadzenie i funkcjonowanie Księgi Procedur pozwoliło na usystematyzowanie działań związanych z monitorowaniem i okresowym przeglądem programów studiów prowadzonych w Uczelni kierunków, a także oceną osiągania efektów uczenia się przez studentów na poszczególnych etapach kształcenia. Dzięki temu, każdy uczestnik procesu kształcenia wie jakie ma obowiązki. W Księdze procedur zawarty został opis Wewnętrznego Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia, tryb postępowania podczas hospitacji zajęć dydaktycznych, regulamin potwierdzania efektów uczenia się, system doboru nauczycieli akademickich do prowadzenia zajęć dydaktycznych, sposób weryfikacji osiągnięcia efektów uczenia się, proces dyplomowania, procedura działań doskonalących /naprawczych, a także procedura współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym, prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, przenoszenia efektów uczenia się, a także wprowadzona ostatnio procedura monitorowania infrastruktury dydaktycznej.

Na prowadzonych w PANS w Krośnie kierunkach studiów jakość kształcenia realizowana jest w oparciu o wytyczne zawarte w Księdze Procedur, w tym poprzez odpowiedni dobór kadry naukowo-dydaktycznej i stworzenie jak najlepszych warunków nauczania i studiowania. Realizacji tych zadań ma na celu wspieranie rozwoju kadry naukowej, doskonalenie programów studiów, zapewnienie nowoczesnej bazy dydaktycznej i laboratoryjnej, modernizację bazy lokalowej Uczelni, rozwój zasobów bibliotecznych PANS, zachowanie wysokich standardów przy ewaluacji studentów oraz dalszą informatyzację Uczelni.

Ponadto, zakłady, w których prowadzone są kierunki studiów monitorują jakość kształcenia w formie hospitacji i ankiet studenckich, a Uczelniana oraz Instytutowa Komisja ds. Zapewnienia Jakości Kształcenia będzie dbać o utrzymanie standardów. Jako uczelnia zawodowa o praktycznym profilu kształcenia PANS w Krośnie kształci w oparciu o wytyczne Polskiej Ramy Kwalifikacji. Praktyczne umiejętności zawodowe połączone z umiejętnościami interpersonalnymi nabytymi przez studentów podczas zajęć na Uczelni i praktyk pomagają przyszłym absolwentom odnaleźć się na rynku pracy.

Jakość kształcenia zależy bezpośrednio od poziomu wykształcenia i warunków pracy kadry dydaktycznej. Kadra dydaktyczna w PANS w Krośnie prowadzi badania naukowe, współpracując m. in. z uczelniami w Polce i za granicą, a także z instytucjami lokalnymi.

Doskonalenie programów studiów na prowadzonych w PANS kierunkach odbywa się poprzez:

  • przekazywanie studiującym wiedzy opartej na aktualnym stanie nauki – aktualizacja kart przedmiotów;
  • dostosowanie programów studiów, w tym programu praktyk zawodowych, do oczekiwań pracodawców oraz aktualnych tendencji na rynku pracy – spotkania i konsultacje z przedstawicielami otoczenia społeczno-gospodarczego;
  • angażowanie przedstawicieli studentów do współuczestniczenia w doskonaleniu procesów kształcenia i obsługi administracyjnej;
  • rozwój umiędzynarodowienia, w tym oferta zajęć w języku angielskim, uczestniczenie studentów w programach międzynarodowych;
  • stałe doskonalenie stosowanych metod dydaktycznych.

Ocenę osiągnięcia przez studentów zakładanych efektów uczenia się oraz ocenę przydatności zakładanych w programach studiów i uzyskanych przez przyszłych studentów efektów uczenia się w pracy zawodowej dokonuje się na podstawie rozmów z prowadzącymi zajęcia, studentami, pracodawcami (także podczas praktyk) oraz absolwentami. W monitorowaniu, okresowym przeglądzie programów studiów oraz w ocenie osiągnięcia przez studentów efektów uczenia się, wykorzystywane są: propozycje zgłaszane w zakresie doskonalenia jakości procesu dydaktycznego i warunków jego realizacji oraz uwagi zgłaszane przez pracowników i studentów omawiane są także na zebraniach Zakładów,  zebraniach Instytutowych i Uczelnianej Komisji ds. ZJK, czy spotkaniach z pracodawcami. Zgłaszane sugestie, uwagi znajdują się w przygotowywanych corocznie przez kierowników zakładów sprawozdaniach z realizacji zakładanych efektów uczenia się i jakości procesu kształcenia wg procedury jakościowej WSZJK-U/5. Sprawozdanie to zawiera m. in. analizę prac studenckich, analizę ocen końcowych (statystyka ocen z programu USOS), analizę ocen studentów uzyskanych w wyniku odbytych praktyk, analizę ocen studentów uzyskanych w wyniku procesu dyplomowania, wnioski z samooceny osiągnięcia efektów uczenia się przez studentów kończących studia, opinie nauczycieli prowadzących zajęcia na kierunku, analizę ankiet studenckich, wnioski z hospitacji zajęć, wnioski wynikające ze współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym, a także zalecenia oraz działania doskonalące/naprawcze.