Biuro ds. Osób Niepełnosprawnych PWSZ w Krośnie serdecznie zaprasza pracowników naszej uczelni do udziału w dwudniowym szkoleniu pn. Uczelnia wobec zaburzeń psychicznych. Komunikacja i formy wsparcia edukacyjnego studentów i kandydatów na studia z zaburzeniami psychicznymi.
Szkolenie zorganizowane zostanie oddzielnie dla pracowników administracyjnych oraz dydaktycznych w następujących terminach:
– w dniach 17-18 lutego 2020 roku – pracownicy administracyjni,
– w dniach 16-17 marca 2020 roku – pracownicy dydaktyczni.
Pracowników zainteresowanych wzięciem udziału w szkoleniu prosimy o przesłanie maila na adres niepelnosprawni@pans.krosno.pl do dnia 6 lutego 2020 roku (czwartek) do godz. 10.00. Ilość miejsc jest ograniczona a o możliwości uczestnictwa decyduje kolejność zgłoszeń.
Celem szkolenia jest zwiększenie świadomości w zakresie możliwości ułatwienia funkcjonowania na uczelni studentów z zaburzeniami psychicznymi oraz dostosowywania do ich potrzeb metod edukacyjnych. Ponadto kluczowym celem jest rozwijanie umiejętności komunikowania się ze studentami z zaburzeniami psychicznymi a także zadbanie o własny dobrostan w trudnych systuacjach.
Program szkolenia:
1. Zaburzenia psychiczne a uczelnia:
a) czym jesy zaburzenie psychiczne?
b) skala problemu w środowisku akademikim,
c) odpowiedzialność i rola pracownika uczelni.
2. Kluczowe zaburzenia psychiczne zgodnie z międzynarodową klasyfikacją zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania ICD-10:
a) zaburzenia afektywne (depresyjne, dwubiegunowe),
b) zaburzenia psychotyczne (schizofrenia, urojenia),
c) zaburzenia nerwicowe (dysocjacyjne, lękowe),
| d) zaburzenia osobowości (m.in. osobowość dysocjalna, psychopatyczna, narcystyczna, bierno-agresywna, paranoiczna, socjopatyczna),
e) zabużenia odżywiania,
f) zaburzenia spowodowane używaniem substancji psychoaktywnych (alkohol, narkotyki),
g) zaburzenia zachowania osób dorosłych,
h) odróżnianie zaburzeń psychicznych od agresji i roszczeniowości.
3. Jak wspierać edukacyjnie osoby z zaburzeniami psychicznymi?
a) trudności edukacyjne,
b) jak stosować metody edukacyjne?
c) najczęściej popełniane błedy.
4. Jak zareagować w sytuacji kontaktu ze studentami zachowującymi się w sposób agresywny/roszczeniowy:
a) techniki reagowania na agresję,
b) techniki reagowania na postawę roszczeniową.
5. Jak komunikować się ze studentami z zaburzeniami psychicznymi:
a) budowanie atmosfery opartej na tolerancji, otwartości, bezpieczeństwie i zaufaniu,
b) wsparcie studenta i informowanie o możliwościach uzyskania specjalistycznej pomocy,
c) technika dialogu wyciszającego i domykającego trudne emocje studenta z zaburzeniem,
d) reagowanie w trudnych sytuacjach.
6. Techniki radzenia sobie z negatywnymi emocjami w trudnych sytuacjach wynikających z kontaktu z osobami zaburzonymi:
a) jak poradzic sobie z trudną sytuacją? Technika behawioralno-poznawcza ograniczająca stres w trudnych sytuacjach,
b) diagnoza 4 negatywnych strategii reagowania w trudnej sytuacji,
c) rozwijanie umiejętności stosowania 5 pozytywnych strategii ułatwiających kontrolę emocji w trudnej sytuacji,
d) najczęściej popełniane błędy i punkty zapalne.
Zajęcia poprowadzi Beata Janiczek-Lasota – Dyrektor Merytoryczny i wieloletni Partner Centrum Rozwoju i Kształcenia Kadr Optima. Psycholog, certyfikowany coach i trener. Posiada kilkunastoletnie doświadczenie w prowadzeniu szkoleń dla uczelni wyższych m.in. Politechniki Warszawskiej, Akademii Górniczo-Hutniczej, Uniwersystetu Jagiellońskiego, Collegium Medicum UJ, Uniwersytetu Medycznego w Łodzi, Politechniki Łódzkiej, Uniwersytetu Łódzkiego, Politechniki Wrocławskiej, Akademii Leona Koźmińskiego oraz Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. Poza specjalizacją trenerską i coachingową ukończyła moduły specjalizacyjne z zakresu psychoterapii zaburzeń nerwicowych, psychoterapii uzależnień, psychopatologii oraz postępowania z pacjentem chorym psychicznie. Odbyła również staże w warszawskich szpitalach na oddziałach psychiatrycznych. Pani Beata Janiczek-Lasota prowadząc szkolenia koncentruje się zarówno na bardzo wysokim poziomie merytorycznym zajęć, dostosowaniu ćwiczeń do potrzeb grupy, jak i na partnerskiej relacji z uczestnikami, interaktywnej formie oraz przyjaznej atmosferze. W swojej pracy trenerskiej i coachingowej łączy wiedzę i doświadczenie w dziedzinie psychologii, organizacji i biznesu. Praca z ludźmi jest Jej pasją i pozwala na ciągłe rozwijanie umiejętności trenerskich.