Przygotowanie studentów do zawodu i udanego debiutu na współczesnym rynku pracy to jedna z priorytetowych funkcji, jakie pełnią uczelnie wyższe, w tym Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie. Nasza misja obejmuje szeroki zakres działań, które mają na celu nie tylko przekazanie młodym ludziom wiedzy teoretycznej, ale także – a może przede wszystkim – rozwój ich praktycznych umiejętności oraz kompetencji miękkich, które przekładają się na atrakcyjność kandydatów oraz ich profesjonalny wizerunek na starcie kariery.

Współczesny rynek pracy jest niezwykle dynamiczny i podlega ciągłym modyfikacjom wynikającym z postępu technologicznego, globalizacji oraz krótkotrwałych, przejściowych trendów. Wydaje się więc, że w tym kontekście znajomość języków obcych staje się jednym z kluczowych atutów, będących przepustką do wyjątkowych możliwości osobistych i zawodowych, kreowanych przez stale zmieniającą się rzeczywistość. W sektorze międzynarodowym umiejętność posługiwania się językiem angielskim jest często podstawowym kryterium w procesie rekrutacji i wymaganiem niezbędnym dla pracowników, aplikujących o awans na wyższe stanowiska. Na globalnym rynku współpraca zawodowa opiera się na komunikacji w języku angielskim, a zespoły pracowników stanowią międzynarodowy kolektyw reprezentujący firmę w różnych zakątkach świata.
Niewątpliwie płynna znajomość języków przekłada się również na indywidualną renomę, kształtującą własną markę osobistą, będącą synonimem inteligencji, pewności siebie, ambicji i determinacji. Badania pokazują, że kompetencje językowe mają wpływ na poczucie własnej wartości, rozwijają analityczne myślenie, pamięć i zdolności adaptacyjne, które cenione są w kontaktach z ludźmi, w biznesie i tym samym – na rynku pracy.

Warto więc na studiach zainwestować swój czas i energię w naukę języków obcych i skorzystać w pełni z możliwości oferowanych przez Studium Języków Obcych. A te w Państwowej Akademii Nauk Stosowanych w Krośnie są na najwyższym poziomie, kompatybilnym z międzynarodowymi i krajowymi standardami edukacyjnymi, potwierdzonymi wieloma prestiżowymi wyróżnieniami, przekładającymi się na wymierne językowe sukcesy naszych pracowników i studentów.
Lektoraty w Studium Języków Obcych przy PANS w Krośnie prowadzone są przez doświadczonych nauczycieli metodą komunikacyjną, z naciskiem na harmonijny rozwój wszystkich sprawności językowych, w oparciu o najnowsze narzędzia i rozwiązania dydaktyczne, tak aby wzmocnić w naszych studentach swobodę posługiwania się językiem obcym w rozmaitych sytuacjach zawodowych i życiowych oraz przygotować ich do egzaminu końcowego na poziomie B2.
Dodatkowo, oprócz zajęć z języka angielskiego ogólnego, lektorzy SJO realizują kursy języków specjalistycznych, w tym angielskiego w medycynie, biznesie, turystyce oraz marketingu internetowym, jak również wprowadzają do edukacyjnych treści elementy języka branżowego na kierunkach inżynieryjnych: Mechanice i Budowie Maszyn, Budownictwie, Informatyce i Inżynierii Środowiska.

Ze względu na charakter prowadzonych kursów, dydaktycy Studium Języków Obcych przygotowują na zajęcia z języków specjalistycznych zestawy autorskich materiałów, dostosowanych do poziomu i specyfiki danej grupy, często inspirowanych oczekiwaniami i potrzebami studentów. Są wśród nich karty pracy, zestawy ćwiczeń leksykalnych, teksty i tematy do dyskusji, projekty oraz fiszki i linki do interaktywnych platform utrwalających słownictwo. W dorobku naukowym lektorów są także skrypty do nauki języków specjalistycznych wydane w serii Zeszytów Naukowo- Dydaktycznych Państwowej Akademii Nauk Stosowanych w Krośnie, które cieszą się również zainteresowaniem odbiorców spoza uczelni:
·‘English for Medical Specialists’ – mgr Agnieszka Antosz-Kasprzyk
·‘Business English Essentials’ – mgr Joanna Krochmal, mgr Elżbieta Pawlik
·‘Test Your Business English’ – mgr Joanna Krochmal, mgr Elżbieta Pawlik
·‘English B2+ in a Nutshell’ – mgr Sylwia Brońska-Putzig, mgr Joanna Krochmal

a lista ta powiększy się niedługo o kolejne publikacje:
‘InTense Travelling – język specjalistyczny dla studentów Turystyki i Rekreacji’
(mgr Katarzyna Albrycht-Błahut, mgr Sylwia Brońska-Putzig, mgr Marta Maksym)
‘Nauczanie języka angielskiego w przedszkolu oraz w klasach 1-3’
(mgr Agnieszka Antosz-Kasprzyk, mgr Katarzyna Albrycht-Błahut)
‘English in Digital Marketing – język specjalistyczny dla studentów Marketingu Internetowego’
(mgr Joanna Krochmal, mgr Elżbieta Pawlik)
Dzięki takiemu kompleksowemu systemowi nauczania języków studenci rozwijają cenne kompetencje, będące atutem w ich zawodowym portfolio. Co więcej, z przyjemnością uczestniczą w zajęciach i angażują się w dodatkowe przedsięwzięcia, projekty i prezentacje będące odzwierciedleniem ich osobistych zainteresowań i preferencji, co przekłada się na ich motywację i skuteczność nauczania.
Giuseppe Sapio, student III roku Marketingu Internetowego:
‘Kurs jest naprawdę świetny! Wydawało mi się, że mój angielski jest na dobrym poziomie, ale każda lekcja pokazuje mi, ile jeszcze mogę się nauczyć. Nowe słownictwo związane z marketingiem jest mega przydatne, zwłaszcza że odnosi się do zagadnień, z którymi faktycznie będziemy mieć do czynienia w pracy. Fajne jest to, że całe zajęcia są bardzo praktyczne – pisanie maili i raportów, prezentacje pomysłów, dyskusje na tematy branżowe, co realnie przyda się w budowaniu międzynarodowych relacji biznesowych. Dodatkowo, kurs prowadzony jest w ciekawy i nowoczesny sposób, dzięki czemu czuję, że mój angielski marketingowy wskoczył na wyższy poziom’.
Szymon Kaliszuk, student III roku Turystyki i Rekreacji:
‘Zajęcia z języka angielskiego specjalistycznego moim zdaniem były świetnie prowadzone. Zakres materiału oraz sposób nauczania pomógł rozszerzyć moje słownictwo turystyczne, jak również umiejętności komunikacyjne w tej branży. Metody nauczania Pani Lektor angażujące studentów w prezentacje i dyskusje przyczyniły się do mojego sprawnego posługiwania się językiem angielskim. Jestem wdzięczny za ten czas i za tą możliwość’.
Angelika Jakieła, studentka II roku Pielęgniarstwa mgr:
‘Jestem bardzo zadowolona z kursu języka angielskiego w medycynie. Zajęcia są dostosowane do oczekiwań studentów i prowadzone na najwyższym poziomie przez lektora perfekcyjnie przygotowanego do zajęć, a przyjazna i bezstresowa atmosfera pozwala na skuteczne przyswajanie materiału, który niekiedy jest dużym wyzwaniem. Kurs ‘English for Medical Specialists’ to doskonała pozycja dla osób, które chcą się nauczyć angielskiego w obszarze medycznym. Z pewnością zdobytą wiedzę wykorzystam w swojej pracy zawodowej’.

Mateusz Rymut, student I roku Mechaniki i Budowy Maszyn:
‘Zajęcia z języka specjalistycznego w branży technicznej są bardzo dobrym rozwinięciem treści w ramach lektoratu języka angielskiego. Materiały dydaktyczne są starannie dobrane przez Panią Lektor, a ćwiczenia na bazie specjalistycznych treści pomagają w efektywnym przyswajaniu nowej wiedzy.
Kurs językowy prowadzony jest bardzo dynamicznie, angażując do pracy wszystkich studentów w grupie, a przyjazna atmosfera wspomaga swobodną komunikację i przekłada się na poziom motywacji uczestników. To jedne z najbardziej wartościowych zajęć na studiach. Każdemu mogę je polecić!’
Magdalena Bołd, studentka I roku Inżynierii Produkcji mgr:
‘Kurs ‘English B2+ in a Nutshell’ był dla mnie bardzo pomocny w usystematyzowaniu językowej wiedzy, wzbogaceniu słownictwa oraz komunikacji w języku angielskim w pracy zawodowej, i nie tylko. Był to krótki, ale bardzo intensywny kurs gramatyczno- leksykalny, oparty na aktualnych treściach, ciekawych materiałach, z dostępem do nagrań audiovideo, co pozwoliło na oszlifowanie wszystkich moich kompetencji językowych i dodało mi pewności siebie’.