Wizyta studyjna w San Francisco – nowe doświadczenia, globalne perspektywy

Dr n. o zdr. Edyta Kwilosz, kierownik Centrum Symulacji Medycznej Państwowej Akademii Nauk Stosowanych w Krośnie w dniach 15-25 kwietnia przebywała w Stanach Zjednoczonych, gdzie miała okazję uczestniczyć w wizycie studyjnej w Centrum Symulacji Medycznej działającym przy University of San Francisco.

Relacja z wyjazdu

Kampus University of San Francisco (USF) położony jest na wzgórzach dzielnicy Lone Mountain w sercu San Francisco. Jest to stosunkowo kompaktowa przestrzeń, która łączy nowoczesną infrastrukturę akademicką z architekturą historyczną. Na terenie kampusu znajdują się budynki dydaktyczne, biblioteki, laboratoria, akademiki, obiekty sportowe, miejsca przeznaczone do nauki, ale także do odpoczynku dla studentów (tereny zielone, szklarnia z możliwością pielęgnacji roślin). Najbardziej rozpoznawalnym punktem uczelni jest kaplica St. Ignatius Church.

Wydział Pielęgniarstwa (School of Nursing and Health Professions) mieszczący się w budynku Cowell Hall, cieszy się wysoką renomą i oferuje bogate możliwości przygotowania do zawodu, w tym kształcenie na poziomie doktorskim (DNP). Laboratoria do nauki umiejętności klinicznych (Clinical Skills Lab) oraz centrum symulacji medycznej (Simulation Center) stanowią kluczowe jednostki kształcenia na kierunku Pielęgniarstwo. Studenci mają możliwość nauki i doskonalenia umiejętności opieki nad pacjentem w oparciu o dowody naukowe, zarówno pod okiem nauczyciela, jak i pracując samodzielnie.

Centrum wyposażone jest w zaawansowaną technologicznie aparaturę, w tym symulatory wysokiej wierności, fantomy oraz zintegrowane sale do debriefingu. Szczególne wrażenie zrobiła na mnie organizacja przestrzeni oraz sposób prowadzenia scenariuszy symulacyjnych – z dużym naciskiem na wyznaczony cel prowadzonych zajęć oraz bezpieczeństwo pacjenta. Zajęcia prowadzone w centrum symulacji medycznej są starannie zaplanowane i odbywają się w małych grupach, co sprzyja indywidualizacji procesu nauczania i pozwala na dokładne obserwowanie przez prowadzącego zarówno aspektów technicznych, jak i umiejętności komunikacyjnych. Każda sesja symulacyjna jest poprzedzona instruktażem, a po niej następuje szczegółowe omówienie, które ma na celu wzmocnienie refleksji klinicznej i rozwoju umiejętności przywódczych.

Podczas wizyty uczestniczyłam w obserwacji kilku sesji symulacyjnych, prowadzonych z udziałem studentów pielęgniarstwa (również z wykorzystaniem gogli VR). Miałam również okazję prowadzenia rozmowy z kadrą dydaktyczną centrum, która chętnie dzieliła się swoim doświadczeniem w zakresie integracji symulacji z programami nauczania oraz metod oceniania kompetencji klinicznych. Szczególnie interesująca była dla mnie dyskusja na temat roli pielęgniarki zaawansowanej praktyki (Advanced Practice Nurse – APN), a także możliwości włączania zagadnień związanych z nieformalnym przywództwem do scenariuszy edukacyjnych.

Niezapomnianym elementem wizyty był widok na most Golden Gate, który roztaczał się z wyżej położonych części kampusu. Położenie University of San Francisco na wzgórzu Lone Mountain pozwala cieszyć się nie tylko spokojną atmosferą do nauki, ale także zapierającymi dech w piersiach widokami na miasto i zatokę San Francisco.

Wizyta potwierdziła, jak ważną rolę w kształceniu pielęgniarek odgrywa symulacja medyczna i jak duży potencjał ma współpraca międzynarodowa w tym zakresie. Mam nadzieję, że zdobyta wiedza zaowocuje nie tylko wzbogaceniem mojej działalności dydaktycznej, ale również przyszłymi projektami badawczymi i wspólnymi inicjatywami.

Wyjazd dał mi także możliwość zobaczenia walorów przyrody malowniczego Stanu Kalifornia (Yosemite National Park, Death Valley National Park, Isabella Lake, Mono Lake, Lake Tahoe i wiele innych pięknych miejsc). Mam nadzieję, że jeszcze kiedyś tam powrócę.

Edyta Kwilosz