Wybrane zagadnienia
z prawa pracy
Podstawowe obowiązki pracodawcy:
- zaznajamianie pracowników podejmujących pracę z zakresem ich obowiązków, sposobem wykonywania pracy oraz ich podstawowymi uprawnieniami,
- prawidłowa organizacja pracy,
- zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy oraz systematyczne szkolenie pracowników w tym zakresie,
- terminowa i prawidłowa wypłata wynagrodzeń,
- ułatwianie pracownikom podnoszenia kwalifikacji zawodowych,
- stwarzanie młodym pracownikom warunków sprzyjających przystosowaniu się do należytego wykonywania pracy;
- zaspokajanie w miarę posiadanych środków socjalnych potrzeb pracowników,
- stosowanie sprawiedliwych i obiektywnych kryteriów oceny pracowników,
- prowadzenie i przechowywanie w postaci papierowej lub elektronicznej dokumentacji związanej ze stosunkiem pracy oraz akt osobowych pracowników,
- wpływanie na kształtowanie w zakładzie pracy zasad współżycia społecznego.
Podstawowe obowiązki pracownika:
- sumienne i staranne wykonywanie pracy,
- stosowanie się do poleceń przełożonych,
- przestrzeganie czasu pracy,
- przestrzeganie regulaminu pracy, zasad bhp i ppoż.,
- dbanie o dobro zakładu pracy, chronienie jego mienia i nieujawnianie informacji, które mogłyby narazić pracodawcę na szkodę,
- przestrzeganie tajemnicy określonej w odrębnych przepisach,
- przestrzeganie zasad współżycia społecznego.
PAMIĘTAJ! Oprócz praw masz też obowiązki i musisz je wykonywać.
Wybrane zagadnienia z prawa pracy:
Czym jest prawo pracy?
Zasady prawa pracy i stosunek pracy
Nawiązanie stosunku pracy
Obowiązki pracownika i pracodawcy
Umowa o pracę
Rozwiązanie umowy o pracę
Kogo nie można zwolnić?
Urlop wypoczynkowy
Uprawnienia związane z rodzicielstwem
Urlop wychowawczy
Umowa – zlecenie
Umowa o dzieło
Praca tymczasowa