Studenci z SKN „Rotor” wzięli udział w V Konferencji „Osiągnięcia Studenckich Kół Naukowych Uczelni Technicznych” – STUKNUT’19. Organizatorem był Wydział Oceanotechniki i Okrętownictwa Politechnika Gdańska a odbyła się ona na pokładzie żaglowca STS Pogoria w dniach 26.10 – 02.11. Konferencja ta poświęcona jest prezentacjom i dyskusji nad osiągnięciami studentów zrzeszonych w kołach naukowych uczelni technicznych.
Swoje prace zaprezentowali studenci Politechnika Gdańska, Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie, Akademia Morska w Gdyni i Uniwersytet Warszawski.
Pierwszego dnia uczestnicy rejsu zaokrętowali się na żaglowcu w porcie w Genui. Na morze „Pogoria” wypłynęła drugiego dnia, a celem był port w miejscowości Civitavecchia. W tym samym dniu uczestnicy zostali przeszkoleni z zasad BHP i podstaw obsługi wyposażenia sprzętu znajdującego się na statku. Z Genui żaglowiec popłynął do parku narodowego Cinque Terre, w którym znajduję się 5 historycznych miasteczek. Tego samego dnia wieczorem, „Pogoria” opuściła port i wyruszyła w dalszy rejs, po czym nastąpiło oficjalne otwarcie konferencji.
Następnego dnia statek zakotwiczył w porcie Bonifacio na wyspie Korsyka. Uczestnicy rejsu mieli cały dzień, aby zwiedzić okoliczne krajobrazy i skosztować lokalnych dań. Statek z portu wypłynął dopiero następnego dnia, a kierunkiem był port docelowy – Civitavecchia. Statek płynął aż dwa dni, a w tym czasie odbyły się ostatnie dwa dni konferencji.
Podczas drugiej sesji swoją prezentację pt. „Analiza układu korbowego mimośrodowego silnika spalinowego małej mocy” przestawił opiekun SKN „Rotor” mgr inż. Tomasz Kosztyła. Ostatniego dnia konferencji, swoją prezentację wygłosił drugi opiekun SKN „Rotor” oraz dwóch członków zespołu. Jako pierwszy, Michał Hebzda, student I roku Towaroznawstwa, zaprezentował referat pt. „Stop Ti6Al4V jako materiał konstrukcyjny korbowodu i wału korbowego czterosuwowego silnika spalinowego”. Następny w kolejce był mgr inż. Krzysiek Ochałek, którego tematem pracy był referat pt. „Wpływ parametrów procesu na wytrzymałość złącza wykonanego metodą zgrzewania tarciowego z przemieszaniem – FSW”. Jako ostatni z naszych studentów, swój referat wygłosił Damian Durał, student VI roku Mechaniki i budowy maszyn, którego tytuł brzmi „Modernizacja konstrukcji ramy pojazdu startującego w zawodach Shell Eco-marathon”.
Po dopłynięciu do portu w Civitavecchia, uczestnicy rejsu mieli czas na zwiedzenie okolicznej plaży i historycznych budynków. Tego samego dnia wieczorem, autokar z uczestnikami konferencji wyruszył w stronę Polski.
W czasie gdy „Pogoria” znajdowała się na otwartym morzu przeprowadzane były kolejne sesje konferencyjne poświęcone kolejno m.in. konstrukcji okrętów oraz innymi zagadnieniami technicznymi. Nie obyło się również bez sesji plenarnych, które wygłaszali m.in. prof. dr hab. inż. Marek Dzida, prof. dr hab. inż. Stanisław Pietrzyk, prof. dr hab. inż. Wiesław Wszołek, dr hab. inż. Lech Rowiński, prof. dr hab. inż. Janusz Kozak . Komitet Naukowy, który nadzorował merytoryczne przygotowanie referatów na zakończenie konferencji wyróżnił kilku studentów i kół naukowych.
Nagrodę, za najlepszą prezentację otrzymał mgr inż. Tomasz Kosztyła. SKN „Rotor” otrzymał wyróżnienie spośród wszystkich kół naukowych, których przedstawiciele brali udział w konferencji. Wszystkie artykuły, których autorami byli reprezentanci Studenckiego Koła Naukowego „Rotor” z naszej uczelni, otrzymały pozytywne recenzje i zostaną opublikowana w czasopismach naukowych.