Projekt pn. „Modele patriotyzmu w perspektywie doświadczeń biograficznych 20, 40 i 60 latków na Podkarpaciu” jest realizowany w ramach programu „Nauka dla społeczeństwa” finansowanego ze środków Ministerstwa Edukacji i Nauki.
Projekt Modele patriotyzmu w perspektywie doświadczeń biograficznych 20, 40 i 60 latków na Podkarpaciu bezpośrednio nawiązuje do trzeciego obszaru programu, zatytułowanego „Humanistyka – Społeczeństwo – Tożsamość”, a szczegółowiej do badania oraz promowania postaw patriotycznych (punkt F wymienionego obszaru). Celem projektu jest scharakteryzowanie przejawów patriotyzmu występujących u trzech kolejnych pokoleń mieszkańców Podkarpacia oraz określenie modelów patriotyzmu typowych dla regionu. Realizacja tak określonego celu wiąże się z budowaniem i zacieśnianiem współpracy z podmiotami środowiskowymi – Urzędem Miasta Krosna, Towarzystwem Przyjaciół Dzieci – Oddział w Rzeszowie i w Krośnie, Uniwersytetem III Wieku. Wybór partnerów środowiskowych nie jest przypadkowy. Badaniami zostaną objęte grupy 20, 40 i 60-latków, a więc osoby, które najczęściej mają własne dzieci lub wnuki, posyłane do placówek oświatowych na terenie Podkarpacia. Placówki oświatowe są swoistego rodzaju centrum życia środowiskowego, co umożliwi sprawną organizację fazy realizacji badań, jak też sprzyjać będzie dalszym wspólnym działaniom na rzecz wypracowania wniosków dla praktyki pedagogicznej. Zaangażowanie partnerów środowiskowych umożliwi w perspektywie czasu wdrożenie wniosków do praktyki społeczno-pedagogicznej i upowszechnienie modelowych rozwiązań.
Rezultaty projektu ogniskują się zatem w dwóch zasadniczych obszarach. Po pierwsze, umożliwiają wyprowadzenie modelów patriotyzmu jako reprezentacji rzeczywistości, jej abstrakcyjnego przedstawienia, co pozwala uporządkować i uprościć spojrzenie osób na daną rzeczywistość poprzez odtworzenie jej podstawowych cech, wskazanie związków między tymi cechami. Określa zatem dziedzinę rzeczywistości za pomocą teoretycznych pojęć, ukazując funkcjonalne zależności pomiędzy nimi (Duraj – Nowakowa, 2010, s. 148-149). Pozwoli to na opracowanie wskazówek heurystycznych dla danego problemu w procesie wyjaśniania zjawisk i budowania teorii. W tym znaczeniu projekt przyczyni się do wzbogacenia wiedzy naukowej. Po drugie, umożliwi sformułowanie wskazówek dla praktyki społeczno-pedagogicznej pozwalających na kształtowanie postaw patriotycznych u dzieci i młodzieży w oparciu o rozwiązania modelowe. Wskazówki dla praktyki zostaną szeroko zaprezentowane w ramach spotkań w instytucjach partnerskich. W toku projektu zbudowana zostanie przestrzeń współpracy pomiędzy zaangażowanymi podmiotami oparta na działaniach dośrodkowych, odśrodkowych i środowiskowo-rozszerzonych. Uzyskane wyniki badań zostaną opublikowane w czasopismach punktowanych z listy MEiN oraz udostępnione na stronie internetowej wnioskodawcy.
Opracowanie modelów patriotyzmu wiąże się z realizacją celów szczegółowych odnoszących się do uporządkowania informacji uzyskanych drogą badań empirycznych i analiz teoretycznych o istniejących kategoriach definiowania patriotyzmu, sposobach identyfikacji z Polską badanych grup, przejawach patriotyzmu badanych w podstawowych dziedzinach życia, podejmowanych działaniach patriotycznych, miejscach przejawiania patriotyzmu, emocjach i uczuciach towarzyszących działaniom o charakterze patriotycznym, źródłach patriotyzmu badanych, jak też wadze nadawanej działaniom patriotycznym przez badanych. Jednocześnie wyodrębnione zostaną wspólne, ogólne elementy składające się na podstawowe ramy modelów. W ten sposób dokonany zostanie wybór zasadniczych elementów odnoszących się do modelów, z jednoczesnym odrzuceniem elementów mało przydatnych i zbyt szczegółowych. Opracowane modele opierać się będą na badaniu określonych środowisk, ale posiadać będą także wartość wielofunkcyjną.
Data podpisania umowy: 7.04.2022 r.
Termin realizacji projektu: 7.04.2022 r. – 6.04.2024 r.
Przyznane środki: 112 990,00 zł
Raport z badań prowadzonych w ramach projektu można pobrać pod adresem:
https://cloud.pans.krosno.pl/s/2RiwBfQHGMbpa5L