Komunikaty


Komunikat nr 1

Szanowni Państwo,

Przyjmujemy, że głównym założeniem poznawczo-pedagogicznym konferencji będzie przeprowadzenie debaty naukowej oraz wymiany umiejętności praktyczno-edukacyjnych zorientowanych na historyczne i współczesne rozumienie kategorii miejsc edukacji; rodziny, szkoły, stowarzyszeń, organizacji i innych podmiotów środowiska naturalnego, kulturowego, cywilizacyjno-technologicznego, także widocznych zagrożeń i szans ich przezwyciężania. Sądzimy, że jest potrzeba rozpatrywania tych problemów w kontekście; trwałości, zmienności, wspólnotowości, wartości i antywartości współczesnego świata. Przemiany społeczno-kulturowe i cywilizacyjne sprawiają, że szczególnego znaczenia nabiera tematyka zagubienia środowiskowego i cywilizacyjnego niedostosowania, odrywania uczestników procesu edukacji od rzeczywistych miejsc życia, w kolejnych etapach kształcenia i samorozwoju.

Problematyka konferencji wpisuje się w nurt poszukiwań badawczych dotyczących realnych i symbolicznych wymiarów środowiska życia i edukacji, doświadczania własnej tożsamości i zakorzenienia w określonym miejscu, psychospołecznej zależności od tego miejsca i więzi z nim (H. Lefebvre 1991; M. Foucault 2006; J. Nowotniak 2006; M. Lewicka 2012; J. Muszyńska 2014; T. Sadoń-Osowiecka 2015; B. Dobrowolska 2019; M. Mendel 2006, 2017; H. Buczyńska-Garewicz 2006; W. Theiss, 2008; W. Danilewicz, 2016 i inni).

Na tle naturalnych, kulturowych, cywilizacyjnych uwarunkowań pragniemy w szczególności skupić się na aspektach pedagogicznych, które mają charakter międzyosobowych relacji dotyczących, zwłaszcza współczesnych sensów i humanizujących znaczeń edukacji doby informatycznej. Miejsca i nie-miejsca edukacji człowieka mają również „pozaosobowy” charakter, którego składniki z natury rzeczy pozostają w ścisłym związku z procesami edukacyjnymi.

Adresatami konferencji są przedstawiciele środowisk akademickich (badacze i teoretycy) oraz oświatowych (kadra kształcąca i doskonaląca zawodowo nauczycieli, wychowawców i opiekunów dzieci). Są wśród nich praktycy, nauczyciele-nowatorzy, dyrektorzy placówek edukacyjnych, jak też działacze oświatowi i stowarzyszeń edukacyjnych.

 Na program konferencji  złożą się dwie formy organizacyjne; debata teoretyczno-pedagogiczna oraz wymiana osiągnięć wynikających z własnych doświadczeń edukacyjnych – w ramach „warsztatów pedagogicznych”. Chcemy zatem wspólnie rozpoznać istotę i wymiar  pracy pedagogicznej ześrodkowanej wokół korzystnych i nie-korzystnych miejsc edukacji (wychowania, kształcenia, opieki i terapii pedagogicznej).

Niżej zaproponowana problematyka debaty stanowi zbiór otwarty na inne jeszcze zagadnienia, pozostające w kręgu osobistych zainteresowań naukowo-pedagogicznych uczestników:

  1. Doświadczane „miejsca i nie-miejsca” oraz sposoby ich badania. Spór o naturę miejsca i jego znaczenie edukacyjne.
  2. Przemiany społeczne i kulturowe, a zmienność miejsc edukacji.
  3. Kultura i cywilizacja, jako „wytwory” ludzkiego doświadczenia i edukacji. Miejsca i nie-miejsca, wartości i antywartości.
  4. Dynamika zmian przestrzeni życia kształtująca miejsca edukacji wychowującej (składniki naturalne, antropologiczne, cechy osobnicze i kulturowe, uwarunkowania ekonomiczne, regionalne, cywilizacyjno-technologiczne, zagrożenia ekologiczne itd.).
  5. Rodzina jako filogenetyczna forma egzystencji (doświadczenia i zmiany) – wobec współczesnych dylematów opieki, wychowania i wsparcia dla rozwoju.
  6. Na rozdrożach współczesnego relatywizmu wartości etyczno-społecznych i uniwersalnej aksjologii wychowania. Miejsca wsparcia człowieka wobec zagrożeń jego kultury i  naturalnej ewolucji.
  7. Szkoła, jako miejsce i nie-miejsce. Pomiędzy etosem, a obojętnością podmiotów edukacji (nauczyciela-wychowawcy, uczniów-wychowanków i innych bytów społecznych).
  8. Miejsce kultur lokalnych, tradycji i wartości regionalnych, jako dróg do uniwersalnych tożsamości.
  9. Pomiędzy szkołą tradycyjną, a pożądaną zmianą przestrzeni psychospołecznej i technologicznej szkoły. O wychowaniu dla humanistycznej, ponowoczesnej i przyszłej cywilizacji.
  10.  Instytucjonalne i programowe zmiany miejsc edukacji. W stronę kulturowo-antropologicznej symbiozy ludzi i humanistycznej kultury globalnego świata.
  11.  Miejsce innowacji i nowatorstwa edukacyjnego we współtworzeniu szkoły realistycznej i humanistycznej – dla ucznia, nauczyciela i potrzeb życia.
  12.  Kultura medialna (elektroniczna), jej miejsce w mediach społecznościowych – pozorna bliskość i osamotnienie, wobec ograniczeń naturalnych interakcji życiowych i edukacyjnych.

Dodajmy jeszcze, że konferencja odbędzie się w dwóch miejscach: w obiektach PANS w Krośnie (nazywanym niegdyś Małym Krakowie) i Domu-Muzeum wybitnego uczonego, humanisty i nauczyciela – Profesora i Rektora UJ – Patrona Uczelni Krośnieńskiej – w miejscowości Kombornia, nieopodal Krosna. Uczestników Konferencji, powitamy bardzo serdecznie. Szeroko również otwarte zostaną niepowtarzalne krajobrazy Beskidu Niskiego i Bieszczadów – pogranicza ludzi i kultur.

Zapraszamy serdecznie!

Z wyrazami szacunku i pozdrowieniami

Prof. dr hab. Kazimierz Szmyd


Ważne terminy:

10.05.2024 – zgłoszenie udziału w konferencji i nadsyłanie tematów oraz abstraktów konferencji.

24.05.2024 – przesłanie Uczestnikom programu konferencji.