Z nowości

Motywacja w edukacji matematycznej : perspektywa teorii samoukierunkowania / Urszula Oszwa
Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2025

Książka wpisuje się w aktualną problematykę badawczą i wdrożeniową z zakresu działań ukierunkowanych na podnoszenie jakości edukacji ze szczególnym uwzględnieniem kształcenia umiejętności matematycznych. Już sama osoba Autorki wskazuje na to, że możemy spodziewać się w publikacji treści i analiz opartych na Jej różnorodnych, bogatych doświadczeniach związanych z edukacją matematyczną. Jednocześnie odnajdujemy tu pogłębioną analizę prowadzonych badań z innych perspektyw niż tylko perspektywa pedagogiczna. Takie zaprojektowanie badań i ich interpretacja pozwoliły na przygotowanie bardzo interesującej publikacji wskazującej na możliwości, a także trudności związane z procesem wprowadzania nowych rozwiązań w zakresie edukacji matematycznej, uwzględniającej istotę grup zróżnicowanych. Podejmowane w niej zagadnienia dotyczące motywacji do nauki ma-tematyki zostały osadzone w teorii samoukierunkowania, nawiązując tym samym do badań i analiz prowadzonych przez autorów w Polsce i za granicą. Na szczególną uwagę zasługuje bogaty przegląd publikacji obcojęzycznych, co przybliża odbiorcom najnowsze trendy i rozwiązania dotyczące projektowania procesu nauczania i uczenia się w ujęciu spersonalizowanym i aktywizującym osoby uczące się”.

Z recenzji dr hab. Beaty Jakimczak, prof. UAM w Poznaniu

Jak zostać mistrzem w sporcie i w życiu : psychologiczne wskazówki do pracy z dziećmi, dla nauczycieli, trenerów i rodziców : opowiadania, interpretacja psychologiczna / Jan Blecharz, Małgorzata Siekańska, Gershon Tenenbaum
Warszawa : Cedewu, 2025

Lektura książki sprawia, że Czytelnik – niezależnie od wieku – lepiej rozumie głębię psychologiczną sportowej rywalizacji, dostrzeże możliwość zdobycia umiejętności oraz wykształcenia cech osobowości stanowiących podstawę sukcesów w wielu dziedzinach życia, również tych, które nie są bezpośrednio związane z aktywnością sportową. Charakter książki, ciekawa narracja, rzetelna wiedza o sporcie, pokazanie zarówno czynników wspierających, jak i ograniczeń, leżących po stronie nie tylko materialnej, ale też motywacyjnej, sprawiają, że książkę czyta się z zapartym tchem”.

Mariola Bidzan, prof. Dr hab., Uniwersytet Gdański (fragment recenzji)