Studenckie Koło Naukowe ROTOR działające przy Państwowej Akademii Nauk Stosowanych w Krośnie, to grupa ludzi, których wyróżnia pasja do motoryzacji, wielka garść pracowitości i różnorodność w zespole. W jego skład wchodzą studenci z Instytutu Humanistycznego, Instytutu Politechnicznego i Instytutu Zdrowia i Gospodarki, którzy studiują na kierunkach m.in.:. mechanika i budowa maszyn, inżynieria produkcji, zarządzanie oraz międzynarodowa komunikacja językowa. Czytaj więcej!
Od 2016 roku razem z naszym pojazdem, zwanym „Piła” bierzemy udział w międzynarodowych zawodach motoryzacyjnych Shell Eco-marathon, których celem jest przejechanie jak najdłuższego dystansu na ekwiwalencie jednego litra paliwa.
Pierwowzór naszego „bolidu” powstał w ramach grupowej pracy inżynierskiej. Opór i determinacja studentów i mgr inż. Tomasza Kosztyły zaowocowało powstaniem SKN „Rotor”, ulepszeniem maszyny oraz wzięciem udziału w pierwszych dla zespołu zawodach w Londynie w kategorii pojazdów napędzanych etanolem. Zajęliśmy wtedy wysokie 9. Miejsce, tym samym osiągając wynik 133 km/l. Samym w sobie sukcesem było zaliczenie inspekcji technicznej, która przysparzała problemy niejednej, doświadczonej drużynie – a co dopiero drużynie, która po raz pierwszy brała udział w zawodach.
Na przestrzeni ostatnich lat, systematycznie podnosząc swoją wiedzę i umiejętności, modyfikując bolid, osiągaliśmy coraz to lepsze wyniki. W 2017 roku uzyskaliśmy wynik 306 km/l. W 2018 roku razem z „Piłą” podczas zawodów w Londynie osiągnięty wynik 498km/l. W trakcie zawodów w Niderlandach w 2019 roku, wynik 749km/l zapewnił nam 1 miejsce w naszej kategorii. Po pandemicznej przerwie, tj. w 2022 roku zawody obyły się w miejscowości Nogaro, Francja podczas których osiągnęliśmy wynik 963km/l co uplasowało nasz zespół na 8 miejscu wśród prototypów napędzanych silnikami spalinowymi. Rezultat ten, zapewnił nam 1 miejsce wśród polskich zespołów i jednocześnie stał się nowym rekordem Polski. A kolejny swój rekord Polski pobiliśmy rok później tj. w 2023 roku, w tym samym miejscu, przejeżdżając 1048 km/l.
W chwili obecnej pracujemy nad zupełnie nową konstrukcją bolidu, która niebawem ujrzy światło dzienne. Będzie to przełomowa konstrukcja, dzięki zastosowaniu nowoczesnych materiałów kompozytowych na budowę nadwozie pojazdu. Silnik natomiast będzie własnej, nowatorskiej konstrukcji.