Jednolite 5-letnie studia magisterskie na kierunku Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna są realizowane na podstawie programu kształcenia, który jest zgodny ze standardami kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczycielskiego (wg Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dn. 25 lipca 2019 roku, Dz. U. poz. 1450), Polskimi Ramami Kwalifikacji dla nauk społecznych a także tych, które spełniają oczekiwania pracodawców.
Absolwent studiów na kierunku Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna uzyska tytuł magistra w zakresie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, a tym samym nabędzie kwalifikacje do pracy:
- w przedszkolach,
- zespołach i punktach przedszkolnych,
- w oddziałach przedszkolnych przy szkole (m.in. dawny tzw. oddział „0”) oraz innych alternatywnych formach wychowania przedszkolnego,
- w klasach I – III szkoły podstawowej,
- w szkołach i w przedszkolach integracyjnych,
- w świetlicach dziecięcych.
Podpisane umowy z wieloma placówkami przedszkolnymi oraz szkołami podstawowymi na prowadzenie praktyk zapewnia zdobywanie przez studentów doświadczenia praktycznego w trakcie studiów. Konstrukcja programu kształcenia, przygotowującego do wykonywania zawodu nauczycielskiego ma charakter obszarów – bloków przedmiotowych i uwzględnia aktualne i perspektywiczne potrzeby gospodarcze, społeczne i rynku pracy.
Absolwent jest przygotowany do wykonywania zawodu nauczyciela, na bazie zdobytej wiedzy, umiejętności i kompetencji w obszarze:
- przygotowania psychologiczno-pedagogicznego,
- pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej,
- podstaw psychologii dla nauczycieli,
- psychologicznych i pedagogicznych podstaw nauczania dzieci języka obcego,
- przygotowania merytorycznego nauczycieli przedszkoli i klas I-III szkoły podstawowej, jako przygotowania do integracji treści nauczania,
- wspierania rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym,
- podstaw dydaktyki nauczania zintegrowanego w przedszkolu i klasach I-III szkoły podstawowej,
- metodyki poszczególnych typów edukacji z uwzględnieniem sposobów integrowania wiedzy i umiejętności dzieci lub uczniów,
- zabezpieczenia potrzeb dziecka lub ucznia ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi w przedszkolu i klasach I-III szkoły podstawowej
- organizacji pracy przedszkola i szkoły z elementami prawa oświatowego i praw dziecka oraz kultura przedszkola i szkoły, w tym w zakresie kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i niepełnosprawnościami podstaw diagnostyki edukacyjnej dla nauczycieli,
- kultury języka,
- praktyk zawodowych,
- metodologii badań naukowych,
- kształcenia ogólnego.
Proponowane w programie studiów grupy zajęć zawierają przedmioty oraz wynikające z nich treści programowe, ważne, w przygotowaniu do wykonywania zawodu nauczyciela przedszkola i edukacji wczesnoszkolnej. Program studiów obejmuje liczne zajęcia lub grupy zajęć kształtujące umiejętności praktyczne w wymiarze większym niż 50% liczby punktów ECTS koniecznej do ukończenia studiów. Student ma możliwość uczestnictwa w zajęciach praktycznych o charakterze audytoryjnym i warsztatowym jak również zajęciach projektowych integralnie połączonych z poszczególnymi grupami praktyk zawodowych. Zajęcia o charakterze praktycznym prowadzą osoby z wieloletnim doświadczeniem praktycznym lub znaczącym dorobkiem naukowym w zakresie pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej.
Zajęcia o charakterze praktycznym prowadzone są salach dydaktycznych, doskonale wyposażonych do prowadzenia zajęć w oparciu o metodę mikro nauczania, czy na zasadzie symulacji, zadań i zajęć praktycznych. Wymienić tutaj należy nowoczesną pracownię dydaktyki zintegrowanej, pracownie plastyczną, muzyczną, informatyczną czy służącą do nauki języków obcych.
Ponadto rozbudowany system zajęć warsztatowych, zgodnie z ideą praktyczności jest ukierunkowany na ukształtowanie określonych umiejętności zawodowych, samopoznania, samooceny, poznania swojego potencjału, zainteresowań i sposobów reakcji w sytuacjach trudnych.
Blok praktyk zawodowych, zgodny ze standardami kształcenia jest powiązany z każdym etapem kształcenia i umożliwia właściwe przygotowanie do zawodu nauczycielskiego.